تبیان، دستیار زندگی
با توجه به مصرف روزافزون دوغ کفیر در کشورمان ایران بررسی تفاوت خواص این دو نوع دوغ مورد توجه قرار گرفت، که از میان خواص متفاوت آن خاصیت قندی این دو دوغ به دلیل این که قبلا مورد آزمایش قرار نگرفته بود انتخاب شد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ثامن

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ثامن در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مقایسه ی خاصیت دوغ کفیر و دوغ معمولی
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
سلام، زهرا قبادی هستم به همراه آیدا زندیه، مرضیه محرابیان و پریا دشتی از مدرسه ثامن در دهمین دوره جشنواره های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: هدف شما از انجام این پروژه چیست؟
با توجه به مصرف روزافزون دوغ کفیر در کشورمان ایران، بررسی تفاوت خواص این دو نوع دوغ مورد توجه قرار گرفت، که از میان خواص متفاوت آن خاصیت قندی این دو دوغ به دلیل این که قبلا مورد آزمایش قرار نگرفته بود انتخاب شد که در طی انجام آزمایشات متداول خاصیت تجزیه کنندگی قندی دوغ کفیر به نسبت دوغ معمولی اثبات شد، بدین معنی که دوغ کفیر توانست پلیت های حاوی قندهای نشاسته و لاکتوز را تجزیه کند که می توان نتیجه گرفت استفاده از دوغ کفیر به دلیل دارا بودن خاصیت تجزیه کنندگی قندی به هضم غذا کمک می کند.


تبیان: اطلاعاتی در رابطه با پیشینه دوغ کفیر دارید؟
کفیر در بسیاری از کشورهای اروپا و بعضی از ایالت های آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. در روسیه علاوه بر ماست، کفیر به صورت پنیر هم تهیه شده  و به صورت غذا از آن ها استفاده می شود. کفیر دارای عطر و طعم خوشی می باشد.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ثامن در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


تبیان: فواید مصرف کفیر چیست؟
مصرف کفیر بر روی حرکت روده، سهولت در هضم، حفظ ایمنی و کاهش شدت اسهال و اختلالات خواب موثر می باشد.


تبیان: مراحل انجام پروژه خود را توضیح دهید؟
ابتدا شیر را می جوشانیم. وقتی به جوش آمد صبر می کنیم تا کمی خنک شود، سپس قارچ کفیر را داخل آن می ریزیم و در ظرف را می بندیم به طوری که هوا داخل آن نرود و آن را در جای تاریک مانند کابینت آشپزخانه قرار می دهیم و بعد از 24 ساعت در آن را باز می کنیم. اگر هنگام باز کردن در، گازی از آن خارج شد نشان دهنده این است که دوغ ما کاملا درست شده است.
در مرحله دوم، آب را می جوشانیم و پودر ژلاتین را داخل آن می ریزیم و آن را به نسبت های مساوی در پلیت ها می ریزیم و بعد به آن پودر نشاسته اضافه می کنیم و در آخر به برخی از آن ها دوغ کفیر و به برخی از آن ها دوغ معمولی اضافه می کنیم.


تبیان: چه نتیجه از انجام این پروژه می گیرید؟
زمانی که نشاسته و آگار را اضافه می کنیم و در آخر لوگول را نیز می افزاییم، پلیتی که در آن دوغ کفیر وجود دارد، رنگ لوگول کم رنگ تر می باشد. می دانیم که لوگول در محلول هایی که نشاسته آن کم تر است به رنگ کم رنگ تری تبدیل می شود، پس در نتیجه دوغ کفیر خواص تجزیه کنندگی نشاسته را دارا می باشد.


تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط: 
مصاحبه با مدرسه سوده در نهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان  
مصاحبه با مدرسه سما در نهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان  
مصاحبه با مدرسه سما در نهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان  
مصاحبه با مدرسه حضرت معصومه در نهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان