تبیان، دستیار زندگی
من محمد رفیعی هستم، دانش آموز سال سوم دبیرستان سلام ایران زمین که در هشتمین دوره این جشنواره با پروژه افزایش بازده پنل خورشیدی شرکت کرده ام. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنل خورشیدی با بازده بالاتر،مصاحبه

پنل خورشیدی با بازده بالاتر

تبیان: سلام بسیار خوش آمدید به هشتمین دوره از جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان. لطفاً خودتان را کامل معرفی کنید و عنوان کار انجام گرفته را بفرمایید:

سلام. خسته نباشید. من محمد رفیعی هستم، دانش آموز سال سوم دبیرستان سلام ایران زمین که در هشتمین دوره این جشنواره با پروژه افزایش بازده پنل خورشیدی شرکت کرده ام.

تبیان: لطف کنید کمی بیشتر در باره کارتان توضیح دهید:

امروزه بازده پنل های خورشیدی، حدود 16 تا 18 % می باشد یعنی تنها می توانند 16 تا 18 % نوری که از خورشید را می گیرند به انرژی الکتریسیته تبدیل کنند و ما بقی را باز تاب می کنند. من این بازده را بیشتر کرده ام.

تبیان: کاربرد اصلی پنل های خورشیدی در کجا است؟

پنل های خورشیدی هم مصارف خانگی و هم مصارف صنعتی دارند. این پنل ها در مزارع خورشیدی و نیروگاه های خورشیدی کاربرد فراوان دارند.

در کل در هر جایی که هدف استفاده از نیروی پاک خورشیدی برای تولید انرژی الکتریسیته است این پنل ها جایگاه ویژه دارند.

تبیان: کاری که شما انجام داده اید چه بوده است؟

با ساخت یک دستگاه شامل چهار آینه تخت ذوزنقه این کار شروع شد. زوایای این آینه ها با آزمایشات زیادی تعیین شد.

این زوایا برای این منظور تعیین شدند که بتوان با حداقل آینه تخت، بیش ترین نور خورشید را باز تاب کرد. در مرکز این دستگاه پنل قرار می گیرد و چون نور بیشتری به این پنل می رسد بازده پنل بالا می رود.

تبیان: به نظر شما می شود که این دستگاه به تولید صنعتی و انبوه برسد؟

در حال حاضر ما مشغول صحبت با سازمان ملی انرژی های نو، یعنی سانا، هستیم تا برای این کار اقدامات لازم انجام گیرد. بیشتر هدف استفاده در مزارع خورشیدی است برای همین منظور تمام تلاش خود را می کنیم تا این مهم انجام گیرد.

تبیان: پیش بینی شما برای هزینه های لازم به منظور تولید این دستگاه تا چه مقدار است؟

هزینه زیادی برای ساخت لازم نیست و این خود نکته مهمی است.

تبیان: ویژگی خاص این دستگاه چیست؟

یک موتورDC در زیر دستگاه قرار گرفته است و همین طور یک برنامه برای این موتور نوشته شده است که باعث می شود هر چهار دقیقه این موتور به اندازه یک درجه چرخش داشته باشد و در بیست و چهار ساعت یک دور کامل می چرخد. در ضمن مصرف انرژی این دستگاه بسیار پایین است و این نکته مهمی است.

تبیان: تاثیر انجام کار های پژوهشی بر برنامه درسی شما چه بوده است؟

برنامه مدرسه ما به این صورت است که از سال اول کار پژوهشی شروع می شود و تا سال سوم ادامه دارد. در ابتدا انجام کار پژوهشی و مطالعه دروس سخت و سنگین است ولی به مرور با برنامه ریزی و یادگیری روش کار انجام تحقیق و پژوهش آسان تر می شود. من و هم کلاسی هایم نیز ابتدا به سختی و بعد با انتخاب روش درستی توانستیم سطح درسی خود را بالاتر ببریم.

تبیان: شناخت شما از سایت تبیان چگونه است؟

برای برخی ایده های تحقیقی از این سایت استفاده می کنم. مثلاً برای همین موضوع اگر چه ایده از خودم بود ولی برای تحقیقاتم از سایت تبیان استفاده کردم.

بخش اخبار روز هم برایم جالب است

تبیان: برای پر بارتر شدن سایت تبیان نظر خاصی دارید، بفرمایید:

استفاده از ایده ها و اختراعات جدید کشور های دیگر، کیفیت سایت را بهتر می کند همین طور باعث می شود سطح علمی دانش آموزان و معلمان بالا تر رود.

بخش ایده های نو که همان استفاده از ایده های سایر دانش آموزان است نیز، بسیار جالب است. این بخش شرایط استفاده سایر دانش آموزان از ایده های نو را فراهم می کند.

تبیان: با آرزوی موفقیت در تمام مراحل زندگی برای شما دانش آموز کوشا و فعال. بسیار ممنون که در گفتگوی ما شرکت کردید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا یعقوبیان

تنظیم: نسرین صادقی