تبیان، دستیار زندگی
ساغر مصفا هستم از استان مازندران شهرستان ساری متولد بیستم مهر 1387 و در حال حاضر در کلاس پیش دبستانی تحصیل می کنم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساغر مصفا، جوان ترین پژوهشگر جشنواره دهم

ساغر مصفا

یکی از جوان ترین شرکت کنندگان دهمین جشنواره پروژه های دانش  آموزی ساغر مصفا با موضوع پروژه از هضم تا جذب در بخش علوم تجربی شاخه زیست شناسی بخش غرفه های نمایشگاهی بود. این پژوهشگر کوچک با موضوع مناسب و بیان شیوا و مسلط خود علاقه مندان زیادی را به غرفه ی خود کشاند. در ذیل چکیده ای از پروژه  این پژوهشگر جوان  را بخوانید.

ساغر مصفا   ساغر مصفا
ساغر مصفا، جوان ترین پژوهشگر جشنواره دهم     ساغر مصفا، جوان ترین پژوهشگر جشنواره دهم

ساغر مصفا هستم از استان مازندران شهرستان ساری متولد بیستم مهر 1387 و در حال حاضر در کلاس پیش دبستانی تحصیل می کنم.
مادرم (رفاه کار) مرا با موسسه خلاقیت آشنا کرد و این همکاری تا کنون ادامه دارد. در آن موسسه بود که با استعدادهایم آشنا شدم و راه برای ترقی و پیشرفت من باز شد.
برای اولین بار در سن چهار سالگی در دومین جشنواره موسسات خلاقیت کشور شرکت کردم و ماکت قلب و گوشی پزشکی ساختم کارم مورد تایید و تشویق داوران قرار گرفت و جزو نفرات برتر شناخته شدم به منظور شرکت در جشنواره جهانیWTA ( World Talent Ajancy )  راهی دبی شدم.
جا دارد همین جا از مدیران موسسه جناب آقای سیادتی و سرکار خانم کباری و خانم هوشیار تشکر کنم.

ساغر مصفا


بعد از آن در چندین نمایشگاه باکارهای خودم شرکت کردم که مهم ترین آن ها شرکت درنمایشگاه محیط زیست در پژوهش سرای دانشمند علیمحمدی ساری بود. و این آغاز آشنایی من با پژوهش سرا (جناب آقای بخشی، جناب دکتر الهی، خانم علیپور و سرکار خانم صداقتی زاده که بهترین مشاور من بودند) بود.در این نمایشگاه من از وسایل دورریختنی لوازم دیگری ساختم تا به این ترتیب به فرهنگ زیستی محیطی کمک کنم.
نمونه ای از این کارها را در زیر مشاهده می کنید.

تابلو با پوست تخم مرغ – گلدان با استفاده از پوست تخم مرغ و ظرف نوشابه و پوست پسته

آدمک با استفاده از درب بطری های نوشابه جاشمعی با استفاده از ظرف نوشابه

ساغر مصفا

ساغر مصفا

ساغر مصفا

من علاوه بر کارهای تخصصی ام علاقمند به اجرای شعر و دکلمه هستم و در بسیاری از مراسم ها نیز اجرای برنامه داشته ام.
من در خانواده ای بزرگ می شوم که پدر و مادرم هیچ گاه از کمک به دیگران غافل نمی شوند و من نیز این عمل خیر را سرلوحه ی کارهایم قرار دادم و عضو انجمن خیرین مایده ی آسمانی هستم.
برای افتتاحیه جشن نیکوکاری با حضور معاون استاندار و مدیر کل کمیته امداد و دیگر مدیران استانی و شهرستانی با برگزاری بازارچه خیریه با اجرای دکلمه ای مورد تشویق حضار و مدیران و معاون استاندار قرار گرفتم آن جا بود که به اهمیت کار خیر بیشتر پی بردم.


من گرچه کوچکم اما دلم می خواهد با دستان کوچکم به مردم کشورم خدمت کنم البته در مصاحبه ها گفتم که دلم می خواهد جراح قلب بشوم.
پدر و مادرم امکانات لازم را در اختیارم قرار می دهند مثلا برایم اندام های حیوانات را می خرند مثلا قلب، شش، معده، کلیه و ... ومن از نزدیک آن ها را لمس می کنم و درباره ی آن ها اطلاعات به دست می آوردم. این کمک بسیاری به یادگیری من می کند.
خیلی از رسانه با تهیه گزارش از من نیز به دیگر کودکان سرزمین مهم خدمت کردن زیرا من تجربیاتم را در اختیار هم سن و سالانم قرار می دهم نمونه اش گزارش خانم رضایی و آقای صادقی بود که در سایت بلاغ با عنوان کودک 5 ساله ساروی کوچک ترین جراح قلب ایرانی بر روی سایت ها قرار گرفت و هم چنین مصاحبه رادیویی خانم نوربخش که از همین جا از همه تشکر می کنم.
من گواهی نامه ی WTA را نیز دریافت کردم این گواهی نامه بین المللی است و به کودکان خلاق سرار جهان که دارای رتبه باشد داده می شود.
سخنی با مسئولین
از مسئولین تقاضا دارم که به من و دیگر بچه های سرزمین هم کمک کنند تا بتوانیم دست به دست هم ایرانی آباد و آزاد بسازیم.
خیلی از این طرح ها نیاز به حمایت شما دارد لطفا کمکم کنید.
در این خاک
در این خاک
در این مزرعه ی پاک
به جز مهر
به جز عشق
دگر بذر نکاریم...


سخن پایانی

در پایان  از همه ی کسانی که در این چند سال حمایتم کردند و راه را برای رسیدن به اهدافم باز کردند مخصوصا جون عزیزم که یکی از دبیران و مشاوران برجسته ی کشور هستند تشکر می کنم.
از برادر مهربونم سروش به خاطر حمایت هاش
از موسسه خلاقیت کودک و نوجوان شعبه نهضت ساری
از پژوهشکده ی دانشمند علیمحمدی ساری
و
پدر و مادرم که همواره مرا تشویق کرده اند.

نام وبلاگ: ساغر بهترین بهونه ی زندگی

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی