تبیان، دستیار زندگی
گوس متر میزان شدت (و نه جهت میدان تشعشع الکترو مغناطیسی) را در رنج های مختلف اندازه گیری می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوس متر

گوس متر

دانش پژوهان گرامی در این جا قصد داریم شما را با وسیله ای به نام گوس متر آشنا نماییم.

در الکترومغناطیس کلاسیک، تعریف میدان مغناطیسی به صورت «میدان حاصل از بار الکتریکی در حال حرکت در اطراف آن» می‌باشد. میدان مغناطیسی از تک بارها، سیم های حامل جریان، جهت گیری دوقطبی‌های مغناطیسی (آهنرباهای دایمی)، جریان سیال رسانا (میدان مغناطیسی زمین) ایجاد می‌شوند.

گوس متر میزان شدت (و نه جهت میدان تشعشع الکترو مغناطیسی) را در رنج های مختلف اندازه گیری می کند. این شدت سنج های میدان مغناطیسی می توانند میزان شدت را هم در یک جهت و هم در سه جهت x,y,z اندازه گیری نمایند. از نمونه گوس متر های تک جهته می توان LUTRON EMF-827 و از نمونه های سه جهته می توان LUTRON EMF-828 را نام برد.

البته گوس متر هایی وجود دارند که می توانند میزان میدان مغناطیسی را در رنج های فرکانسی بالا یا پایین اندازه گیری نمایند. میزان و درجه تشعشعات که در ویدئو ترمینال ها، فن ها، سیستم کنترل سیم کشی، خطوط برقی و غیره به کار رفته است را بسیار دقیق اندازه گیری کند.

EM مخفف "ELECTRO MAGNETIG FIELD" میدان الکترومغناطیسی می باشد و ELF مخفف "EXTREMELY LOW FREQUNCY" فرکانس بسیار پایین می باشد.

EMF چگونه کار می کند؟

سنسور تشعشع الکترو مغناطیسی دقیقا جلوی پنل در زیر LCD قرار می گیرد و در همان جا می توان واحد گوس یا تسلا را انتخاب نمود. به دلیل اینکه این دستگاه تک محوره می باشد ممکن است برای اندازه گیری کامل، در 3 جهت محور اندازه گیری نیاز باشد. شاخص بالاتر از رنج به شما اجازه می دهد که اگر میزان اندازه گیری شده بیشتر از MG 200 شد، مطلع شوید.

گوس متر

آداپتور مولتی متر EMF/ELF

مولتی متر آداپتور ها بر EMF/ELF نظارت می کنند و می تواند به هر مولتی متری 200MV یا 2VDC برای نمایش اهداف متصل شود. سنسور MV در سیگنال به مولتی متر یا ثبت کننده جداول خارج می کند.

کاربرد

1- شرکت های تولید برق

2- کارخانجات تجهیزات الکترومغناطیسی مانند فن ها، ژنراتورها و ویدئو مانیتورها

3- ایستگاه های کامپیوتری

4- عیب یابی و تصدیق سیم کشی

5- تطبیق FCC

6- تعمیر ونگهداری نوار مغناطیسی

7- آزمایشگاه های کالیبراسیون

8- پایش و عیب یابی پسماند میدان های مغناطیسی باقی مانده از استفاده تجهیزاتی که این میدان را تولید می کنند، نظیر جرثقیل های آهنربایی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

میخ پرچ (1)

میخ پرچ (2)

شیب سنج