تبیان، دستیار زندگی
پلاسما رسانا بسیار خوبی برای برق است و در مواردی حتی بهتر از رساناهای فلزی عمل می کند. اگر مقداری گاز معمولی را یونیزه کنیم، یعنی درون آن تخلیه الکتریکی انجام دهیم، گاز به پلاسما تبدیل می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فضیلت

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فضیلت در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تصفیه آب با پلاسما

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.

سلام، کوثر مهروان دوست هستم به همراه فرزانه سادات تهوری، نرگس فانی و حامده فائق از مدرسه فضیلت در این جشنواره شرکت کرده ایم.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

تولید پلاسما

پلاسما رسانا بسیار خوبی برای برق است و در مواردی حتی بهتر از رساناهای فلزی عمل می کند. اگر مقداری گاز معمولی را یونیزه کنیم، یعنی درون آن تخلیه الکتریکی انجام دهیم، گاز به پلاسما تبدیل می شود. روشی که در این پروژه به کارگرفته شده است استفاده ازپلاسما برای حذف آلاینده های آب است و ارایه یک روش جدید برای پاکسازی آب از آلودگی های نظیر میکروب ها، باکتری ها، ویروس ها و... که موجب حفظ و پاکی اکوسیستم و طبیعت می گردد.

تبیان: آیا در این میان پلاسما نیز از اکتشافات اخیر در زمینه فیزیک می باشد؟

اغلب گفته می شود که 99درصد ماده موجود در طبیعت در حالت پلاسماست. می دانیم که برای ماده سه حالت جامد، مایع و گاز در نظر گرفته می شود. اما در مباحث علمی معمولا یک حالت چهارم نیز برای ماده در نظر گرفته می شود. دونمونه بسیار طبیعی از پلاسما آتش و رعد و برق است. بنابراین خورشید نیز نمونه ای از پلاسمای داغ بزرگ است.

اهمیت آب

باوجود این که سه چهارم زمین را آب فراگرفته است. اما تنها نیم درصد از ذخایر آبی، قابل مصرف برای فعالیت انسانی است. آب یکی از اساسی ترین نیازهای انسان و بنیادی ترین عامل حیات موجودات زنده است، از این نظر جلوگیری از آلودگی آب نیز بسیار مهم و مورد توجه می باشد این حقیقت که عملیات تصفیه آب در اسناد پزشکی قدیم دیده شده است نیز، بیانگر مشاهده ارتباط بین پاکیزکی آب و سلامت بشر توسط گذشتگان بوده است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فضیلت در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: روش انجام پروژه خود را بیان کنید؟

ابتدا به منظور جلوگیری از ورود میکروب های اضافی به آب و دقیق تر شدن نتیجه آزمایش، ظروف مورد استفاده برای آب به صورت استریل از پژوهشگاه نیرو تهیه شد و بقیه ی وسایل با الکل صنعتی ضدعفونی گردید. سپس کابل دستگاه، که از این دستگاه برای گرم کردن یا هم زدن یکنواخت محلول های موجود در ظروف آزمایشگاهی توسط چرخش مگنت استفاده می شود، به منبع تغذیه وصل شد.

در ادامه، سیم انتقال دهنده ی جریان برق درون بشر قرار داده شد. مگنت را داخل بشر گذاشته و 150 میلی لیتر از آب تصفیه نشده درون بشر ریخته شد به طوری که سیم درون آب قرار گیرد. سپس سیم ولتاژ قوی با فاصله کمی از آب توسط پایه نگه داشته شد.

پس از آن با تنظیم دکمه استیرر، میزان سرعت چرخش آب انتخاب شد، بعد از آن با چرخاندن پیچ منبع تغذیه، میزان ولتاژ لازم جهت ایجاد پلاسما تنظیم شده و ما بین دو سیم (سیم درون آب و سیم بیرونی) پلاسما برقرار شد.

حجم آب آزمایش و مدت زمان تابش پلاسما و هم چنین مقدار ولتاژ آن در هر آزمایش ثبت شد. پس از آنالیز آب اولیه توسط پژوهشگاه نیرو، مشاهده شد که میزان آلودگی آبی که مورد تابش پلاسما قرار گرفت به نسبت آب اولیه به شدت کاهش پیدا کرد.

با کوشش هایی که در این زمینه انجام گرفت، نتایجی حاصل گردید که امید است زمینه ای برای تحقیقات بیشتر در جهت تصفیه ی آب به روش فوق توسط اندیشمندان و متخصصین گردد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و نتظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه سوده در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رفاه در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رفاه در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی