تبیان، دستیار زندگی
فریال خلیلی هستم به همراه دوستم یسنا فریدیان و ساجده حاج علی از دبیرستان آئین روشن نور. در رشته عکاسی به سرپرستی معلم عزیزمان خانم عباسی در نهمین دوره از جشنواره تبیان شرکت کردیم و خدا را شکر توانستیم جزو گروه های برتر باشیم و مقام بیاوریم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنر ثبت زمان

هنر ثبت زمان، مصاحبه

تبیان: سلام. بسیار خوش آمدید به نهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان. لطفاً مدرسه و گروهی که با آن در این جشنواره شرکت کرده اید را معرفی کنید:

با سلام. فریال خلیلی هستم به همراه دوستم یسنا فریدیان و ساجده حاج علی از دبیرستان آیین روشن نور. در رشته عکاسی به سرپرستی معلم عزیزمان خانم عباسی در نهمین دوره از جشنواره تبیان شرکت کردیم و خدا را شکر توانستیم جزو گروه های برتر باشیم و مقام بیاوریم.

تبیان: علت این که این رشته را برای کار خود انتخاب کرده اید چه بود؟

عکاسی رشته بسیار جذابی است اما ما نمی دانستیم در این زمینه چگونه می توان کار تحقیقی کرد. به راهنمایی معلم مان با شاخه های عکاسی آشنا شدیم و شروع به کار عملی کردیم. رشته تحقیقی ما عکاسی تفسیری بر اساس داستان بود.

تبیان: کمی در رابطه با پروژه خود توضیح دهید:

عکس های تفسیری آن دسته از عکس هایی هستند که باعث بر انگیخته شدن حس کنجکاوی بیننده می شوند. ممکن است بیننده در نگاه اول متوجه موضوع عکس نشود ولی نباید به این عکس ها نگاه گذری داشت. بیشتر مانند یک شعر هستند تا یک گزارش از یک صحنه.

موضوع ما دفتر نقاشی بود با یک صفحه خالی در انتهای آن.

تبیان: انجام کار پژوهشی در کنار دروس تئوری، چه تاثیری بر شما داشته است؟

عکاسی کردن برای ما قبل از این کلاس ها فقط گرفتن عکس بود از افراد و یا منظره. ولی حالا می دانیم که یک عکاس و دوربین اش باید بچرخند و جا به جا شوند تا بهترین مکان و زاویه را پیدا کنند تا عکس بهتری گرفته شود. همین دانش دید ما را به زندگی هم عوض کرده و یاد مان داده که برای زندگی مان بهترین زاویه دید را پیدا کنیم.

تبیان: به نظر شما برای ارتقإ سطح فرهنگ پژوهش محوری، چه کارهایی می توان انجام داد؟

معمولاً دانش آموزان به خصوص در سن نوجوانی بسیار علاقه به کار عملی دارند و همین طور پروژه های زود بازده. معلمین محترم می توانند با انتخاب چنین کار هایی علاقه دانش آموزان را زیاد کرده و جایگاه پژوهش را در مدارس بالا تر ببرند.

هنر ثبت زمان، مصاحبه

تبیان: فعالیت های خارج از مدرسه شما چیست؟

من عاشق کتاب خواندن هستم و تمام وقت های فراغتم را به کتاب خواندن می گذرانم و بیشتر رمان می خوانم. عکاسی هم از جمله کار هایی است که تقریبا هر روز انجام می دهم. و از وقتی علمی تر با عکاسی آشنا شده ام، عکس هایم معمولا دارای موضوع هستند. من معمولا به طور تفسیری عکاسی می کنم. البته عکاسی نظری هم انجام می دهم.

تبیان: خانم فریدیان شما چطور اوقات فراغت خود را پر می کنید؟

من هم علاوه بر خواندن رمان که کار مورد علاقه من است، ورزش می کنم و البته عکاسی، همیشه دوربین عکاسی ام همراهم است. عکاسی تفسیری و نظری انجام می دهم.

تبیان: نظرتان راجع به برگزاری جشنواره تبیان چیست؟

مسلماً بسیار خوب بود چون کار بزرگی است با یک هدف بزرگ.

ولی جا دارد نظم بیشتری بر آن حاکم باشد. ما از مسابقات رباتیک دیدن کردیم. به نظر ما اطراف محل مسابقه باعث می شد حواس دانش آموزان پرت شود.

در مورد بخش سمینار هم که خود ما بودیم، مکان برگزاری سمینار ها خیلی خوب بود ولی زمان بندی ها در بعضی موارد مشکل داشت. اگر چه این در هر کاری طبیعی است ولی امیدواریم جشنواره تبیان سال به سال بهتر شود.

در ضمن به نظر ما بها دادن به کار های تحقیقاتی در زمینه هنر، یکی از نقاط قوت این جشنواره است.

تبیان: بسیار متشکریم که در گفتگوی ما شرکت کردید و آرزوی موفقیت های بیشتر برای شما عزیزان داریم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا یعقوبیان

تنظیم: نسرین صادقی