تبیان، دستیار زندگی
اگر شما از جمله دانش پژوهانی هستید که به انجام پروژه هایی نظیر پرنده شناسی و پرنده نگری، آیا به جز پرندگان، جانداران دیگری نیز در لانه پرندگان زندگی می کنند؟ و مهاجرت پرندگان علاقمندید....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سایت پرنده نگری سرخرود
محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

اگر شما از جمله دانش پژوهانی هستید که به انجام پروژه هایی نظیر "پرنده شناسی و پرنده نگری"، "آیا به جز پرندگان، جانداران دیگری نیز در لانه پرندگان زندگی می کنند؟" و "مهاجرت پرندگان" علاقمندید. اگر دانستن راز مهاجرت پرندگان برایتان جذاب است. اگر از تماشای محیط زیست، حیات وحش و پرندگان مهاجری که از دور دست به زیستگاه های اطراف محل زندگی ما مهاجرت کردند، لذت می برید، حتماً در فصل مناسب از سایت پرنده نگری سرخرود بازدید نمایید.

سایت پرنده نگری سرخرود

سایت پرنده نگری سرخرود که در واقع بخش وسیعی از زمین های کشاورزی اهالی روستای فریدون کنار است که از سال 1386 به دلیل محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر به ویژه قو های فریادکش، مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است.

سایت پرنده نگری سرخرود

تالاب بین المللی فریدون كنار که بیش از ۵ هزار هكتار وسعت دارد یكی از تالاب های مهم ایران محسوب شده و در فهرست تالاب های بین المللی جهان در سایت رامسر به ثبت رسیده است. این تالاب در منطقه وزرامحله استان مازندران قرار دارد.

در جاده شمال از محمود آباد به سمت فریدون کنار که می روید، نرسیده به فریدون کنار در منطقه سرخرود تابلوی بزرگی را مشاهده می کنید که با نوشته "محل زمستان گذرانی قوهای مهاجر" شما را به سمت  تالاب هدایت می کند. کمی که جلوتر می روید، نوشته تابلوهای راهنما، شما را به سکوت دعوت می کند، تا اینکه کم کم صدای غوغا و فریاد خیل عظیم قوهای مهاجر را از دور می شنوید.

سایت پرنده نگری سرخرود

دیدن بیش از 4 هزار قوی سفید و زیبا در منطقه زراعی سرخرود حتماً شما را به وجد می آورد، که چنین گردهمایی باشکوهی را در هیچ نقطه دیگر دنیا نخواهید دید. قوهای فریادکش مهاجر با پیمودن بیش از 5 هزار کیلومتر از نواحی سردسیر سیبری، سرخرود را برای گذراندن زمستانی آرام انتخاب کرده اند. علاوه بر قوی فریادکش پرندگان دیگری چون، چنگر، انواع مرغابی، حواصیل، كشیم و... نیز به این منطقه مهاجرت می کنند.

سایت پرنده نگری سرخرود

از زمان های گذشته تاکنون مهاجرت پرندگان، توجه بسیاری از دانشمندان و حتی طبیعت دوستان را به خود جلب کرده است. پیمودن مسافتی طولانی از سرزمین های سردسیر به مناطقی نزدیک به خط استوا، یافتن مسیر صحیح مهاجرت و توان پروازی بالا توسط پرندگان، همیشه برای دانشمندان امری رمز آلود بوده است.

سایت پرنده نگری سرخرود

از دیگر جاذبه های پرنده نگری منطقه می توان به مهاجرت تک درنای سیبری به منطقه دامگاه های ازباران اشاره کرد. این پرنده زیبا و در خطر انقراض آخرین فرد بازمانده از گله غربی درنای سیبری است که هر ساله طی یک تقویم نانوشته و منظم هفته اول آبان مهاجرت خود را از زیستگاه زادآوری خود در غرب سیبری آغاز می کند و از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به فریدون کنار مازندران مهاجرت ‌و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی ازباران، سرخ‌رود و فریدونکنار سپری می‌کند.

سایت پرنده نگری سرخرود

درنای سیبری گونه در معرض خطر انقراض است که از سال 2003 پروژه‌ ی بین‌المللی حفاظت از این پرنده منحصر به فرد به اجرا در آمده است. در راستای انجام این پروژه منطقه ازباران، سرخ‌رود و فریدون کنار به عنوان محدوده زمستان ‌گذرانی درنای سیبری شناسایی شد و به عنوان منطقه تیراندازی ممنوع درفهرست تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر مصوب شد.
برای بازدید از این منطقه زیبا در شمال کشورمان حتماً در فصل مناسب که از اوایل آبان تا اوایل اسفند می باشد اقدام نمایید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی
تنظیم: نسرین صادقی