تبیان، دستیار زندگی
در دنیای امروزی یکی از مسائلی که برای هر کشور حائز اهمیّت است، بحث جاسوسی می باشد. یکی از ابزارها و وسایل جاسوسی هواپیماهای بدون سرنشین هستند که در حال حاضر تمامی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در حال ساخت این اینگونه هواپیماها هستند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بال پرنده هوشمند
بال پرنده هوشمند

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبتطرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بال پرنده هوشمند
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: امیرعلی ابراهیمی - هومن صرافان
زمینه و نوع پروژه: هوافضا
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: سلام ایران زمین


در دنیای امروزی یکی از مسائلی که برای هر کشور حائز اهمیّت است، بحث جاسوسی می باشد. یکی از ابزارها و وسایل جاسوسی هواپیماهای بدون سرنشین هستند که در حال حاضر تمامی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در حال ساخت این اینگونه هواپیماها هستند. یکی از این هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی که از ویژگی ها و خصوصیات چشمگیری برخوردار است، RQ-170 آمریکایی است که چندی پیش توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی انجام ماموریتی به زمین نشانده شد. از این رو دانش آموزان به بررسی مشکلات این هواپیما پرداختند تا با رفع و اصلاح آن مشکلات در طرح خود چهره ای جدید از این هواپیمای پیشرفته را نشان دهند.
 
دانش آموزان پس از طراحی ها و تست های اولیه ساخت هواپیما با متریال سبک را آغاز کردند دراین نمونه با استفاده از فوم های سبک در حدود 5 میلی متر که به فوم دپرون معروف است طرح اولیه که به شکل مثلثی شکل می باشد را بصورت چند تکه با الگو برداری از نقشه اصلی آغاز نمودند و یک شاستس با چوب بالسا 8 میلی متر بر روی مرکز جرم آن که محل قرارگیری بازوهای متغییر می باشد را قرار دادند. به دلیل آنکه فوم نمی تواند با هر نوع چسبی ترکیب شود فقط از چسب های دوقلو که بصورت مواد هاردنر و رزین می باشد استفاده کردند تا در فوم خاصیت خورندگی ایجاد نکند. با استفاده از این چسب چوب های بالسا که فشار بازوهای اصلی را تحمل می کند ونیز شکل کلی به هواپیما می دهد را با استفاده از برش های مورب بر روی چوب توانستند یه شکل ایرفویل با ضخامت متغییر در ریشه و نوک بال ایجاد کنند که خاصیت آیرودینامیکی به بال بدهد.

سپس با استفاده از فوم بر روی چوب ها و نیز فوم های اصلی تشکیل دهتده بال یک انحنای آیرودینامیکی را برای هواپیما ایجاد کردند و بعد جای بازوهای متحرک را برای اتصال بالچه ها به یکدیگر با چوب فورم داده تا آماده شود. با استفاده از برکت های آلمینیومی یا همان ورق های خم شده آلمینیومی و اتصال آن به سروو موتورهای الکترونیکی توانستند نیروی سروو موتوررا به بازو انتقال دهند و سروو موتورها یه موتور الکترونیکی با دقت بالا هستند که حرکت رفت و برگشتی انجام می دهند که چهارعدد از آن ها نیاز بود که در هر طرف بال بصورت دوبه دو با یکدیگر کار کند. نوع سروو های استفاده شده از نوع 995 بوده که از توان و قدرت بالا برخودار است و جنس دنده های آن نیز قلزی می باشد تا بر اثرفشار های وارده دچار خرابی نشوند.


برای سیستم برق رسانی از یک رگلاتور آمپربالا حدود 8 آمپر استفاده کردند تا در مواقع باز و بسته شدن بال دچار کمبود ولتاژ نشوند. سیستم فرسنتده و گیرنده این پرنده از نوع فرکانس 2.4 گیگا بوده تا تحت تأثیر امواج دیگر قرار نگیرد و تداخل ایجاد کند و برد مفید 1.8 کیلومتر را داشته باشد البته بصورت دید مستقیم ولی با سیستم های خلبان اتوماتیک تا حدود 40 کیلومترقابلیت حمل مسافت را نیز دارا می باشد.


از سیستم های ایمنی هنگام پرواز این پرنده می توان به سیستم پایدار کنند رادیویی آن که در مواقط قطع سیگنال رادیویی فعال می گردد نیز اشاره نمود و نیزسیستم پاراشوت یا همان چتر نجات که در مواقع اختلال یا مشکل فعال می شود و به سلامت بر روی زمین قرار گیرد نیز می توان اشاره نمود.

بال پرنده هوشمند

نمایی از مراحل ساخت

بال پرنده هوشمند

نمایی از سازه نهایی

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با ساخت بال پرنده هوشمند



نام ایده: معماری اقتصادی در فضای کوچک
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: امیرحسین نجفی - سینا اسدی
زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: سلام ایران زمین


از دیرباز تا کنون فضا و امکانات و قیمت خانه عناصر مهمی برای افراد جامعه می باشد وساخت خانه های کوچک بدون امکانات یکی از ساده‌ترین کارها بوده است. بی شک وجود فضای کوچک در خانه ها با عث ناراحتی افراد می شود که با وجود معماری داخلی که آفرینش فضاست، فضایی که در عین زیبا و خاطره انگیز بودن، عملگرا و کارآمد نیز باشد. در واقع طراح با تنیدن اصول فنی و تخصصی معماری داخلی با حس زیبایی شناسی، فضایی راطراحی می کند که بیانگر هویت، نیاز، درك و خواسته های مخاطبش است. قدمت معماری به عنوان یک فن برای ایجاد سرپناه، به قدمت تاریخ بشر می رسد اما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازی به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست شناسی و محیط زیست است. لذا در این پروژه پژوهشگر تصمیم گرفت که با طراحی خانه ای بسیار کوچک و ارزان امکان خرید خانه ای مجهز را برای همه فراهم کند. بنابراین سعی کردند در طراحی پروژه از مهم‌ترین عوامل اساسی مورد نیاز خانواده ها استفاده کنند.

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با معماری ایرانی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی