تبیان، دستیار زندگی
پی هاش چیست: اصطلاح پی هاش که مخفف دو کلمه Hydrogene و power است بیانگر قدرت یونی هیدروژن در آب می باشد به عبارت دیگر نسبت مولوکولهای یونیزه شده به غیر یونیزه شده در محیط های ابی را پی هاش می گویند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر آدامس بر پی هاش دهان

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تأثیر آدامس بر پی هاش دهان
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: ریحانه مولایی، کیاندخت نعمت زاده، فالطمه متقی، پگاه قدیمی، ملیکا گل کار
زمینه و نوع پروژه: بیوشیمی
درجه سختی: تجربی
نام مدرسه: مجتمع آموزشی خدیجه کبری


پی هاش چیست: اصطلاح پی هاش  که مخفف دو کلمه Hydrogene و power است بیانگر قدرت یونی هیدروژن در آب می باشد به عبارت دیگر نسبت مولوکول های یونیزه شده به غیر یونیزه شده در محیط های ابی را پی هاش  می گویند.

تأثیر آدامس بر پی هاش دهان

در صورتی که خواسته باشیم به صورت کاملاً خلاصه و قابل فهم پی هاش  را تعریف کنیم می توانیم بگوییم درصد اسیدیته و قلیائیت آب را پی هاش  می گوییم. درجه اسیدیته یا قلیائیت آب بین ۰ و ۱۴ متغیر است و عدد ۷ که حد وسطان می باشد به معنی نقطه مرزی یا خنثی می باشد که به معنی این است که نه آب اسیدی است نه قلیایی.

اگر هر چه از طرف عدد خنثی یعنی ۷ به طرف ۰ حرکت کنیم آب به سمت اسیدی کشیده شده و به معنی کاهش پی هاش  است  و هر چه از عدد خنثی یعنی ۷ به سمت ۱۴ حرکت کنیم آب به سمت قلیایی و افزایش پی هاش  حرکت می کند.
آیا کم و زیاد شدن پی هاش برای ماهیان اهمیت دارد؟ پی هاش مناسب برای اکثریت ماهیان آب شیرین در محدوده ۶/۵ تا ۷/۵ است و بهترین پی هاش همان پی هاش خنثی یا ۷ است. شاید پی هاش در محدوده ۶ الی ۸ هم قابل قبول باشد ولی پی هاش های کم تر مانند ۵ یا بیشتر از ۸ باعث ایجاد مشکلات قلیائیت و یا معضلات اسیدی می گردد، در افزایش قلیائیت خطر تبدیل  امونیم به امونیاک سمی و در افزایش اسیدیته آب، پاره شدن مویرگ های زیر پوستی را به همراه دارد.


توجه: پی هاش  مناسب هر گونه از ماهیان در قسمت مربوط به خود ماهی در قسمت موضوعات همین سایت ذکر شده است و می توانید برای اگاهی به ان قسمت مراجعه کنید.


روش اندازه گیری پی هاش: روش های مختلفی برای اندازه گیری پی هاش  آب وجود دارد که ساده‌ترینان را می توان استفاده از کاغذ تورنسل دانست در اینجا نمونه های معمول از وسایل شاخص جهت اندازه گیری پی هاش  آب اکواریم را برای شما توضیح می دهم:
۱-کاغذ تورنسل: کار با این کاغذ بسیار راحت است و با فرو بردنان در آب اکواریوم در صورتی که به رنگ ابی دراید به معنی این است که آب قلیایی یا پی هاش  بیشتر از ۷ است و در صورتی که به رنگ قرمز دراید به معنی این است که آب اسیدی یا پی هاش  کمتر از ۷ است. می توان از روی جدول رنگ های همراه با کاغذ حدود پی هاش  را مشخص کرد.

کار با کاغذ تورنسل برای اندازه کیری پی هاش  توصیه نمی شود زیرا دقیق نیست و پی هاش  دقیق آب را نشان نمی دهد. می توانید کاغذهای آماده مخصوص اندازه گیری پی هاش  اکواریوم که دارای رنگ های متعددیست و جدول رنگ و شماره نیز رویان درج شده را از اکواریومی ها تهیه کنید.

تأثیر آدامس بر پی هاش دهان

۲–پی هاش  سنج دیجیتال: کار با این وسیله نیز بسیار اسان می باشد بدین صورت که پس از قرار گرفتن در آب پی هاش دقیق آب را نمایش می دهد نوع پیشرفته تر از ان نیز موجود است که به اکواریوم وصل شده و دما را نیز نمایش می دهد، قیمت نسبتاً گرانی دارد ولی ارزش خریدنش به این است که پی هاش  دقیقی از آب به شما می دهد و از هر لحاظ خیال شما راحت تر و همچنین سلامت ماهیان با درک میزان پی هاش  دقیق و تنظیمان  تضمین می شود.

تأثیر آدامس بر پی هاش دهان

پ هاش سنج ها و کیت های تست پ-هاش متعددی از شرکت های مختلف مانند تترا و …. نیز وجود دارد که هر کدام کاربردی دارند و می توانید از مغازه های اکواریومی تهیه کنید و برای فهم از استفاده ان به دستور العمل روی کیت توجه نمایید. منظور ما از ایجاد این پست تبلیغ پ هاش سنج ها نیست بلکه فهم پ-هاش و اهمیتان برای ماهیان آب شیرین، کاهش و افزایش پ هاش و ….. است.

راه های کاهش و افزایش و تعدیل پی هاش

راه های کاهش پی هاش: استفاده از مواد کربنی مانند استفاده ذغال اکتیو مخصوص اکواریم در فیلتر آب یا تزریق گاز co2 به آب، تعویض قسمتی از آب در صورتی که پ-هاش بر اثر فضولات و پسماند غذایی ماهیان بالا رفته، افزودن آب جوشانده به آب یا استفاده از آب های تصفیه شده با پ-هاش پایین، سیفون کردن فضولات و ته مانده های غذایی از کف که همراه با تعویض قسمتی از آب همراه است به عنوان بهترین عمل در کاهش پی هاش  است (در صورتی که پ-هاش به این دلیل بالا رفته است)


راه های افزایش پی هاش: این عمل که خواسته باشیم پی هاش  را افزایش دهیم به ندرت پیش خواهد آمد ولی به هر حال استفاده از سنگ های مرجانی، استفاده از مواد آهکی، و حتی حل کردن جوش شیرین در آب موثر است.


راه هایی برای تعدیل پی هاش: هوادهی مناسب، سیفون کردن فضولات و رسوبات کف و تعویض قسمتی از آب در مدت های مشخص و استفاده از گیاهان آبزی اکواریومی منجر به تعدیل پی هاش  خواهد شد.

روش پژوهش

در پژوهش حاضر دانش آموزان با مطالعات کتابخانه ای و بررسی انواع آدامس ها و پی هاش دهان و هم چنین پرسش از متخصصان به بررسی تأثیر آدامس بر پی هاش دهان پرداختند.

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با انواع پی هاش سنج ها

بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان

تهیه: مهدی رحمانی - تنظیم: یگانه داودی