تبیان، دستیار زندگی
پشه به گروهی از حشرات گفته می شود که در خانوادهٔ Culicidae قرار می گیرند. جنس ماده بیشتر گونه های پشه زندگی انگلی دارند و از راه خوردن خون جانوران دیگر از جمله پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و حتی برخی از ماهی ها تغذیه می کنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت دستگاه و محلول دور کننده پشه
ساخت دستگاه و محلول دور کننده پشه

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت دستگاه و محلول دور کننده پشه
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: هاجر خان محمدی
زمینه و نوع پروژه: علوم تجربی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: فرزانگان رودهن


پشه به گروهی از حشرات گفته می شود که در خانوادهٔ Culicidae قرار می گیرند. جنس ماده بیشتر گونه های پشه زندگی انگلی دارند و از راه خوردن خون جانوران دیگر از جمله پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و حتی برخی از ماهی ها تغذیه می کنند و برخی از آن ها بی‌مهرگان را نیز هدف قرار می دهند.

خونی که از این راه از دست می رود ناچیزتر از آن است که اهمیتی داشته باشد اما خارش تحریکی محل گزش می تواند یک عامل آزاردهنده جدی باشد. مهم‌تر از آن، برخی از گونه های پشه به عنوان ناقل بیماری های گوناگون عمل می کنند و عامل بیماری را از یک میزبان به یک میزبان دیگر منتقل می کنند. مالاریا، تب زرد، ویروس نیل غربیو فیلاریازیس از خطرناک‌ترین انواع بیماری های هستند که توسط برخی انواع پشه منتقل می شوند
 
دفع حشرات: دفع حشره به معنای دور کردن آن ها و جلوگیری از نیش و گزش آن هاست.
حشره کش: حشره کش به گروهی از مواد شیمیایی اطلاق می شود که به منظور نابود ساختن و یا کنترل جمعیت انواع حشرات، تهیه و تولید می شود.


عوارض حشره کش ها: هنگامی که اسپری حشره‌کش به مقدار زیاد در هوا پاشیده شود و یا مستقیماً به سمت فرد زده شود، احتمال بروز مسمومیت بالا می رود.
 
گاهی حشره‌کش ها در اسپری کردن دچار اشکال می شوند و به هنگام فشار دادن آن ها، به جای این که حشره‌کش روی هوا پاشیده شود، به صورت مایع از جداره حشره‌کش حرکت کرده و با دست فرد تماس پیدا می کند که در این مواقع به دلیل قدرت نفوذی بالای حشره‌کش ها از ناحیه پوست، سریعاً جذب شده و مسمومیت را ایجاد می کند.


در پژوهش حاضر دانش آموزان به بررسی پژوهش و ارائه اطلاعات روی حشرات خانگی انجام شده است. انگیزه انجام این کار، این بود که یکی از آزارهای شایع و دردناک مخصوصاً برای کودکان گزش حشرات است. هم چنین حشرات نیز از نظر انتقال بیماری بسیار اهمیت دارند و گزیدن آن ها ممکن است سبب انتقال عامل بیماری های مختلف گردد.

همان طور که گفته شد، سالانه یک میلیون نفر از سراسر جهان جان خود را بر اثر گزش و نیش حشرات از دست می دهند. این آمار نه تنها موجب خطری مبهم در سراسر جهان شده، بلکه به صورت یک مسئله مهم در سازمان بهداشت جهانی مطرح است.

حشراتی مانند پشه، کک، شپش و حشرات دیگر، از خون انسان تغذیه می کنند و هنگام گزیدن مایع بزاقی خود را داخل پوست تزریق می کنند و برای تغذیه خود خون بدن را می مکند؛ بنابراین داخل شدن مایع بزاقی در پوست ایجاد خارش در محل گزش و برجستگی هایی کوچک ایجاد می شود که ممکن است با خاراندن عفونت پیدا نماید.

ساخت دستگاه و محلول دور کننده پشه

در نتیجه، باید راه حلی پیدا شود که از این عمل جلوگیری کند. در حال حاضر از حشره کش های موجود در بازار، برای دور کردن و کشتن حشرات استفاده می شود. از طرفی، عوارض حشره کش های موجود نیز در خور توجه است، هرچند که کمک شایانی به دور کردن حشرات می کنند، اما با توجه به عوارضی که دارند، استفاده نکردن از آن ها خیلی بهتر است.

در این پروژه، پژوهشگر سعی کرده تا از مواد سالم، محلولی برای دور کردن حشره کش ها تهیه کند. در این محلول، از قرص ویتامین ث، آبلیمو و آب استفاده شده است که امید است بتوان از آن به عنوان یک ماده موثر در زمینه دور کردن حشرات به کار برد.

مهارت های کسب شده

- آموزش روش تحقیق

- آموزش مستندسازی

- آموزش جستجو

- ایده یابی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم: علی سرمدی