تبیان، دستیار زندگی
پروژه پیش رو با عنواناحتمال اثربخشی سنگ نمک بر روی تمرکز حواس دانش آموزان هشتم منطقه رودهن در زیر شاخه علوم زیستی، در سال 94-1393 به انجام رسیده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احتمال اثر بخشی سنگ نمک بر روی تمرکز حواس
احتمال اثر بخشی سنگ نمک بر روی تمرکز حواس

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی احتمال اثر بخشی سنگ نمک بر روی تمرکز حواس
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: فائقه خوش منش، زهرا خطیبی، نرگس کرمپور، نازنین حجتی اقدم
زمینه و نوع پروژه: علوم انسانی/ علوم زیستی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: فرزانگان رودهن

تعریف واژه ها

سنگ نمک
 سنگ نمک کانی سدیم کلرید است که با نام هالیت یا کلرید سدیم طبیعی نیز شناخته می شود.
 
تمرکز
 تمركز حواس، حالتى ذهنى و روانى است كه در آن تمام قواى حسى، روانى و فكرى انسان، روى موضوع خاصى متمركز مى‏شود و تضمین كننده امر یادگیرى و انجام دادن صحیح كارها و رهایى از خطرات احتمالى است.
یونیزاسیون
جدا شدن الکترون از اتم یعنی خارج شدن آن از میدان جاذبه الکتروستاتیکی هسته‌ی اتم را اصطلاحاً یونیزاسیون آن اتم یعنی تبدیل اتم به یون مثبت می نامند. اخیراً واژه‌ یونش را برای معادل فارسی آن پیشنهاد کرده‌اند. در این رویداد، اتم خنثای X در یک نیم واکنش اکسایش شرکت می کند و به یون گازی X+ تبدیل می شود:
X (g) --> X+ (g) + e
حال به حداقل انرژی که باید به اتم خنثای گازی در حالت پایه داده شود تا یکی از سست‌ترین الکترون های آن جدا شده، به یون مثبت گازی تبدیل شود، انرژی یونش یا انرژی یونیزاسیون آن اتم می گویند.
پروژه پیش رو با عنوان"احتمال اثربخشی سنگ نمک بر روی تمرکز حواس دانش آموزان هشتم منطقه رودهن" در زیر شاخه علوم زیستی، در سال 94-1393 به انجام رسیده است، به نظر می رسد این تحقیق برای تمام سنین علی الخصوص دانش آموزان بسیار مفید خواهد بود. با توجه به اینکه تمرکز حواس یک مسئله ضروری در پیشرفت مسائل علمی و کاری است، در این پروژه به بررسی این موضوع پرداخته و با گرفتن تست های تمرکز متعدد، پرسشنامه و البته عنصر مهم این پروژه یعنی سنگ نمک روشی برای بالا بردن نمرکز حواس پیدا کرد. هدف محققان از اثبات این موضوع افزایش تمرکز با استفاده از ماده طبیعی است. در این پروژه ابتدا سعی شده است که با استفاده از پرسشنامه که مورد تأیید پزشک مورد نظر گردیده است میزان اولیه تمرکز دانش آموزان پایه هشتم دبیرستان فرزانگان رودهن بیابند. سپس با قرار دهی عنصر مورد نظر (سنگ نمک) دانش آموزان را مورد استماع قرار دهند. محققان پس از اتمام این آزمایش میزان تمرکز دانش اموزان را با قبل مقایسه نمودند.
تمرکز حواس حالتی ذهنی و روانی است. جهت افزایش یادگیری و تمرکزحواس از روش های عنکبوتی و حل جدول و نوشتن اعداد معکوس و ... استفاده می شود. در این مطالعه پژوهشگران با کمک پرسشنامه سطح اولیه تمرکز حواس دانش آموزان را سنجیدند بعد به مدت سه هفته دانش آموزان را در معرض سنگ نمک قرار دادند، سپس با کمک پرسشنامه ای دیگر تمرکز دانش آموزان را سنجیدند و با نرم افزار spss پرسشنامه ها را مورد بررسی قرار دادند.

مهارت های کسب شده

- آموزش روش تحقیق

- آموزش مقاله و پایان نامه نویسی

- آموزش سرچ و انتخاب منابع

- آموزش ایده یابی

- تهیه پرسشنامه

- پروسه تحقیق طبق جدول گانت

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی