تبیان، دستیار زندگی
سرمایش تبخیری یک فرایند بسیار قدیمی است که منشأان به هزاران سال قبل، در تمدن های باستانی ایران و مصر بازمی گردد. خنک کننده های تبخیری نوین بر اساس نمونه های اولیه ای که در دهه ۱۹۰۰ امریکا ساخته شد تولید می شوند. سرمایش تبخیری می تواند بصورت مستقیم یا ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیستم جامع بهینه سازی کولرهای آبی
سیستم جامع بهینه سازی کولرهای آبی

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: سیستم جامع بهینه سازی کولرهای آبی
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: امیرحسین درویش - دانیال ابدالی
زمینه و نوع پروژه: برق و الکترونیک
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: سلام ایران زمین
 
کولر آبی، کولری است که با تبخیر آب، هوا را خنک می کند. کولرهای آبی با فرایند سرمایش تبخیری کار می کنند. سرمایش تبخیری فرایندی است که دران از پدیده تبخیر به عنوان یک جاذب گرمایی طبیعی استفاده می شود. در این فرایند گرمای محسوس هوا جذب شده و به عنوان گرمای نهان لازم برای تبخیر آب استفاده می شود. مقدار گرمای محسوس جذب شده به مقدار ابی که تبخیر می شود بستگی دارد.
 
سرمایش تبخیری یک فرایند بسیار قدیمی است که منشأان به هزاران سال قبل، در تمدن های باستانی ایران و مصر بازمی گردد. خنک‌کننده های تبخیری نوین بر اساس نمونه های اولیه‌ای که در دهه ۱۹۰۰ امریکا ساخته شد تولید می شوند. سرمایش تبخیری می تواند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم و خودبخودی یا مختلط، انجام شود. در سرمایش تبخیری مستقیم، مقدار آب موجود در هوای خنک شده افزایش می یابد. در سرمایش تبخیری غیرمستقیم، تبخیر در درون یک مبدل حرارتی انجام می شود و مقدار رطوبت موجود در هوای خنک شده، تغییری نمی کند.

سیستم جامع بهینه سازی کولرهای آبی

از آنجایی که بالا بودن نرخ تبخیر رطوبت نسبی را افزایش داده و ممکن است موجب عدم آسایش محیط شود روش سرمایش تبخیری مستقیم باید در مناطقی اجرا شود که رطوبت نسبی در آنجا کم باشد. هرگاه فرایند تبخیر بطور طبیعی انجام شود تبخیر خودبخودی انجام می شود. در صورتی می توان یک فضا را با تبخیر خود بخودی خنک نمود که دران سدی از آب راکد یا در جریان مانند حوضچه یا فواره آب وجود داشته باشد. در مواردی که تبخیر توسط دستگاه های مکانیکی انجام شود تبخیر مختلط است. واضح است که در این نوع تبخیر انرژی مصرف می شود، ولی مقدار انرژی مصرفی در مقایسه با تهویه مطبوع بسیار کمتر است. اساس روش سرمایش تبخیری، ترمودینامیک تبخیر آب یا به عبارت دیگر تغییر حالت آب از مایع به بخار است.


آب علاوه بر مصارف خانگی در کشاورزی و صنعت نیز مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین چون اهمیت آب بسیار زیاد است صرفه جویی در مصرف آن نیز اهمیت دارد. روش ها و راه کارهای مختلفی برای صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانیم از هدر رفتن بخش زیادی از آب جلوگیری کنیم و این منبع طبیعی را حفظ کنیم. در زندگی روزمره برای پختن غذا، شست و شو و... از آب استفاده می کنیم همچنین برای آبیاری گیاهان و در کشاورزی نیز استفاده از آب اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین چون از آب استفاده‌ی زیادی می کنیم صرفه جویی در آن اهمیت زیادی دارد.

در کشور ما چون در شرایط آب و هوایی خشک قرار دارد از کولرهای آبی استفاده می شود ولی در بعضی مناطق کشور به دلیل کم آبی به کولرهای آبی آسیب های زیادی می رسد،، زیرا نبود آب موجب بالا رفتن دما در کولر و از بین رفتن موتور (دینام) آن می شود که هزینه بالایی را در پی دارد و در بعضی مواقع که دینام دچار حریق می شود به قطعات دیگر (پمپ، سیم پیچی و.....) آسیب میزند و هزینه های بیشتری را شامل می شود.


لذا دانش آموزان به فکر استفاده از دستگاه محافظ موتور کولر آبی افتادند تا هزینه های موجود را کاهش دهد. با استفاده از دستگاه محافظ موتور کولر آبی که هزینه‌ی بسیار پایینی نیز برای آن برآورد شده، می توان از همه‌ی این هزینه های اضافی و بسیار زیاد که با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر ضررهای زیادی را به جیب خانوار میزند جلوگیری کرد. پس ما می توانیم با استفاده از این دستگاه هم مراقب کولر آبی خود باشیم و هم از ضررهای اقتصادی وارده جلو گیری کنیم.

مهارت های کسب شده

برنامه نویسی - طراحی مدار الکترونیکی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی