تبیان، دستیار زندگی
در پژوهش حاضر دانش آموزان سعی در ساخت چاوری چند کاره داشتند، جاروی چندکاره شامل 2 عدد آرمیچر، 1 عدد برس مسواک، 1 عدد صابون، ابر و تعدادی آهنربا می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاروی چند کاره

میدان مغناطیسی یكنواخت

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: جاروی چند کاره
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: سروش سلوک
زمینه و نوع پروژه: علوم ریاضی- فیزیک
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: سرای دانش سعادت آباد

در پژوهش حاضر دانش آموزان سعی در ساخت چاوری چند کاره داشتند، جاروی چندکاره شامل 2 عدد آرمیچر، 1 عدد برس مسواک، 1 عدد صابون، ابر و تعدادی آهنربا می‌باشد.


آرمیچر: آن بخش از موتور الکتریکی است که اگر به یک پره (پروانه) متصل شود می‌تواند منجر به چرخیدن آن شود. هر چه تعداد حلقه های آرمیچر بیشتر باشد گردش آرمیچر زیادتر می‌شود.

جاروی چند کاره


آهنربا: اگر شما تا بحال با آهن ربا ها بازی کرده باشید، حتماً دریافته‌اید که قطب های همنام همدیگر را دفع و قطب های غیر همنام همدیگر را جذب می‌کنند. این قانون بنیادین آهن رباها است.


آهنرباها به شکل های مختلفی ساخته می‌شوند که می‌توان به متداول‌ترین آن ها یعنی میله ای، نعلی شکل، تیغه آ ی و حلقه ای اشاره کرد.


آهنربا دارای دو قطب است که یکی شمال یا N و دیگری جنوب یا S نامیده می‌شود. چنانچه یک آهن ربا را به براده آهن یا قطعات کوچک آهنی نزدیک کنیم، بیشترین نقاطی که براده را به خود جذب می‌کنند همین دو قطب N و S هستند.

آهن ربا چیست؟

یک آهن ربای یو (U) شکل یا نعلی شکل. قطب های یک آهن ربا


بیشترین نیروی جذب را دارند.
سنگ معدن مگنتینگ ) اکسیدآهن مغناطیسی(یک آهن ربای طبیعی است که در معادن یافت می‌شود.
از مزیت های این جارو، می‌توان به سادگی وسایل استفاده شده در آن اشاره کرد. همچنین وجود صابون به همراه اسپری آب پاش و برس مسواک در جلوی دستگاه قابلیت تمیز کردن سطوح را داشته و ابر تعبیه شده در زیر آن به خشک کردن سطوح کمک می‌کند. به علاوه به دلیل به کارگیری آهنربا در این جارو امکان جذب فلزاتی مانند سورن، برخی زیور آلات و ... فراهم گردیده است.

توضیح مختصری از مراحل ساخت: در ابتدا برای ساخت جارو از یک ابر، پره، آرمیچر، باتری، سیم، نی نوشابه (به عنوان دسته جارو) وآهنربا (برای جذب فلزات) استفاده کردند. از پره در جلوی دستگاه استفاده شد ولی به نتیجه خوبی دست پیدا نکردند. برای برطرف کردن مشکل به جای پره از برس مسواک استفاده کردیم تا به تمیز کردن هم کمک کند و در ادامه از صابون و اسپری آب پاش برای بهبود عملکرد دستگاه استفاده شد. همچنین تعدادی آهنربا برای جذب فلزات در اطراف دستگاه قرار داده شده است.

مهارت های کسب شده

نحوه کارکرد موتور الکتریکی و آرمیچر (فصل 8 کتاب علوم ششم)

تغییرات انرژی (فصل 9 علوم ششم)

نیروی مغناطیسی (فصل 7 کتاب علوم ششم)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی