تبیان، دستیار زندگی
گیاه تاج خروس متعلق به تیره Amaranthaceae دارای قابلیت سازگاری بالا با شرایط سخت محیطی بوده و به همین دلیل در گروه علف‌های هرز قرار می‌گیرد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده کشاورزی
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز مانند سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: جایگزینی آرد گندم (Triticum aestivum) با  آرد تاج خروس (Amaranthus sp.) در ایران

نام ارایه دهندگان: مهرو غیاثوند، فائزه عطایی، کتایون اردکانی ، سحرحیدرزاده، مونا محمدخباز

زمینه و نوع پروژه: کشاورزی – تحقیقاتی

درجه سختی:  متوسط

ایده های برگزیده کشاورزی نهمین دوره

نان یکی از مواد غذایی اصلی در کشور ما است که از گندم تهیه می شود و کشت و پرورش گندم نیاز به صرف هزینه اقتصادی و نیروی انسانی دارد که این نیاز در تاج خروس که یک علف هرز بوده کم تر است.

گیاه تاج خروس متعلق به تیره Amaranthaceae دارای قابلیت سازگاری بالا با شرایط سخت محیطی بوده و به همین دلیل در گروه علف‌های هرز قرار می‌گیرد.

منشا این گیاه در آمریکا است و در این کشور از این گیاه استفاده‌های مختلفی من جمله تولید نان می‌شود. در چند دهه اخیر این گیاه به دلیل سازگاری بالا در مناطق مختلف ایران (حاشیه جاده‌ها) حضور دارد و پراکنش گسترده‌ای پیدا کرده است.

گندم برای کشت نیاز به آب فراوان و شرایط بهینه و نگهداری زیادی دارد. اگر در ایران بتوانیم از این گیاه پر پراکنش در تولید نان استفاده کنیم بسیار مفید خواهد بود، از طرفی اثرات زیانبار اختلاف دما و بارش‌های غیرمترقبه، صنعت غذایی و محصول کشاورزی ما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. از نظر گیاه شناسی، گیاه تاج خروس (Amaranthus L.) از تیره Amaranthaceae است. از اختصاصات ریخت‌شناسی این گیاه وجود گل‌آذین سنبله متراکم و برگ‌های کامل متناوب و میوه فندقه است.

از نام های متداول تاج خروس می توان به گل حلوا، حبق بستانی، زینت الریاحین، قطیفه، دلاق و گل یوسف اشاره کرد.

تاج خروس گیاهی یک ساله است و علفی با ساقه افراشته و برگ‌های سبز رنگ کامل دارد.

ایده های برگزیده کشاورزی نهمین دوره

رویشگاه گیاه: این گیاه در خاک های دست خورده و یا در مناطق مخروبه می‌روید.

پراکنش: این گیاه جهان‌زی است و در مناطقی از جمله آسیا، آمریکای مرکزی و دیگر جاها می‌روید.

خواص دارویی: دارای خاصیت آرام بخش و تقویت کننده‌ی اعصاب بوده و هم چنین از آن می‌توان در مواردی مانند: زیاد کردن ادرار، التهاب، التیام زخم‌ها، دفع انگل، تقویت بینایی، تقویت شنوایی، ترشحات سفید واژن، سوزش ادرار، احتقان کبد، اسهال خونی، بواسیر، خونریزی روده و تقویت قوای فکری نیز استفاده نمود.

دانش پژوهان این دبیرستان مقدار زیادی از گیاه تاج خروس از طبیعت جمع‌آوری کرده و پس از جدا نمودن فندقه‌ها، به‌جای گندم آسیاب شده آرد تاج خروس را آماده کرده و در تهیه خمیر نان آن را جایگزین آرد گندم نمودند.

قابل ذکر است که استفاده از این گیاه مقاوم و پرپراکنش که در مزارع ذرت شمال و شمال غرب کشور به وسیله کودها نابود می‌شوند و در کنار جاده‌ها و سایر مناطق به صورت خودرو زیاد شده‌اند بنابراین علاوه بر این که به عنوان آرد در تولید نان و یا مخلوط و همراه با آرد گندم بسیار حایز اهمیت است، می‌توان از سایر قسمت‌های آن استفاده دارویی کرده و از تمام اندام‌های گیاه جمع‌آوری شده بدون ضایعات استفاده بهینه نمود.

علاوه بر این‌ها می‌توان آرد فندقه‌های این گیاه را با مواد طعم دهنده دیگر و همین طور با مقداری از آرد جو و آرد گندم مخلوط نموده و انواع طعم های نان را تولید کرد که از لخاظ صنعت غذایی بسیار مهم به نظر می رسد.

با توجه به موارد استفاده گیاه تاج خروس پیشنهاد می کنیم که با مطالعه روی این گیاه به نتایج علمی زیادی دست بیابید. آیا شما می توانید پروژه ای تعریف کنید که خواص دارویی گیاه تاج خروس را مورد بررسی قرار دهد؟

ایده های برگزیده روانشناسی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی