تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی بررسی تاثیر نوع نمک آب پوشیده بر میانگین ذرات نانو ماده ی زینک اکساید از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. بیتا آزاد، کیمیا حسینی، یاسمن ابوالفتحی و فاطمه آذر نیا پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 1 سرای دانش رسالت

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

کم آبی

پژوهشگران جوان متوسطه 1 سرای دانش رسالت به مدیریت سرکار خانم عطیه سمیعی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی بررسی تاثیر نوع نمک آب پوشیده بر میانگین ذرات نانو ماده ی زینک اکساید از این مدرسه جزء برترین سمینارهای این دوره از جشنواره شد. بیتا آزاد، کیمیا حسینی، یاسمن ابوالفتحی و فاطمه آذر نیا پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم نرگس احمدآقایی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

چکیده:

با توجه به اهمیت علم نانو و گسترش آن در علوم مختلف، ما در این پروژه، نانو ماده ی زینک اکساید را تحت دو شرایط تولید کردیم.

این ماده یک ماده ی آنتی باکتریال است که خاصیت خود تمیز شوندگی دارد. چنانچه در ملحفه و یا بر روی شیشه قرار گیرد آن ها را تمیز و ضد عفونی می کنند.

این نانو ماده ی تولید شده یکی با استفاده از روی استات دو آبه و دیگری با استفاده از روی استات چهار آبه تولید شده است.

در واقع هدف در این پروژه این بود که ببینیم تعداد آب در نمک آب پوشیده ی تولید کننده ی نانو ماده، چه تاثیری بر میانگین ذرات نانو ماده دارد که دیدیم نانو ماده ی تولید شده با نمک روی استات، میانگین ذرات کوچک تری داشت. بنابرین ایده آل و استاندارد تر بود.

مصرف آب

مقدمه:

با توجه به اهمیت علم نانو و گسترش آن در تمام حیطه های زندگی بشر در این پروژه تولید یک نانو ماده دنبال می شود.

یکی از شاخه های علم نانو، نانو شیمی است و در نانو شیمی هم یکی از زیر شاخه ها تولید نانو ماده است.

نانو یک مقیاس است، بنابراین منظور از نانو ماده تولید یک ماده در مقیاس نانو می باشد که با این اقدام خواص و کاربرد آن افزایش می یابد.

نانو ماده ی مورد انتخاب گروه ما، نانو ماده ی زینک اکساید است، که یک ماده ی آنتی باکتریال می باشد.

برای تولید این ماده از نمک های آب پوشیده استفاده می شود.

ما در این پروژه سعی داریم که تاثیر تعداد آب در نمک آب پوشیده را در میانگین ذرات نانو ماده مورد بررسی قرار دهیم.

نانو چیست؟

یک نانو متر، یک میلیاردیم متر است. برای سنجش طول پیوندهای کربن، یا فاصله ی میان دو اتم کربن بازه ی 12 تا 15 نانو متر به کار می رود؛ هم چنین طول یک جفت دی ان ای نزدیک به 2 نانو متر است؛ و از سوی دیگر کوچک ترین باکتری سلول دار 200 نانو متر است.

اگر بخواهیم برای دریافتن مفهوم اندازه ی یک نانومتر نسبت به متر سنجشی انجام دهیم می نوانیم اندازه ی آن را مانند اندازه ی یک تیله به کره ی زمین بدانیم. یا شکلی دیگر یک نانو متر اندازه ی رشد موی صورت انسان در طول زمانی است که برای بلند کردن تیغ از صورتش بگذرد.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه سارا خرّمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی