تبیان، دستیار زندگی
من پروشات شیروانی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم پرنیان بابادی نیا از مدرسه فرزانگان 1(فلسطین) در نهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما امواج فارادی بر روی سطح مایعات گرانرو است.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 1(فلسطین)

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان 1(فلسطین)، امواج فارادی

امواج فارادی بر روی سطح مایعات گرانرو

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از کدام مدرسه شرکت کردید؟

سلام من پروشات شیروانی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم پرنیان بابادی نیا از مدرسه فرزانگان 1 (فلسطین) در نهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما امواج فارادی بر روی سطح مایعات گرانرو است.

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

امواج فارادی امواج ایستاده غیر خطی ای هستند که در اثر لرزش بر سطح مایعات ایجاد می شوند. با توجه به تأثیر کشش سطحی مایع و نیز نیروی گرانش در این پدیده، در اثر لرزش یک مایع گرانرو (مایعی که تمایل کمتری برای جاری شدن نسبت به آب دارد مثل عسل و روغن سیلیکون) در فرکانس‌های خاصی، اشکال هندسی منظمی روی سطح مایع مشاهده می‌شوند که همان امواج ایستاده سطحی موسوم به فارادی می‌باشند.

در این پژوهش با استفاده از یک تولید کننده سیگنال و یک بلندگو، مایعات مختلف با ویسکوزیته متفاوت مورد آزمایش قرار گرفت و تأثیر ویسکوزیته در این پدیده بررسی شد. هم چنین از مایع با ضخامت های متفاوت استفاده شد و به مطالعه تأثیر ضخامت بر شکل امواج سطحی پرداخته شد.

تبیان: لطفاً در مورد فارادی بیش تر توضیح دهید؟

مایکل فارادی دانشمند، فیزیک دان و شیمی دانی است که در زمینه الکترومغناطیس و الکتروشیمی تحقیقات گسترده ای انجام داد. فارادی درباره میدان مغناطیسی موجود در دور یک رسانا که جریان DC حمل می‌کند مطالعاتی داشت و مفاهیم اولیه میدان الکترومغناطیس را در فیزیک بنیان نهاد.

وی القای الکترومغناطیسی و قانون های برقکافت را کشف کرد. او اثبات کرد که خاصیت مغناطیسی می‌تواند بر روی شعاع های نور اثر گذارد و رابطه‌ای اساسی بین این دو برقرار کند. اختراعات او در زمینه دستگاه‌های چرخنده الکترومغناطیس، اساس فناوری موتور الکتریکی را پی ریزی کرد و این نتیجه تلاش‌های او در زمینه کاربرد الکتریسیته در فناوری بود.

با وجود این که فارادی علوم رسمی کمی آموخت و ریاضیات عالی را خیلی کم یاد گرفت یکی از تأثیر گذار ترین دانشمندان تاریخ بود. برخی از مورخان علم،  او را به عنوان بزرگ‌ترین تجربه‌گر در تاریخ علم می‌دانند. فاراد که واحد ظرفیت الکتریکی در SI است بعد از او به این اسم نامیده شد همان طور که ثابت فارادی (ثابت فارادی در فیزیک و شیمی به میزان بار الکتریکی موجود در یک مول الکترون گفته می‌شود.)، بار الکتریکی یک مول از الکترون است. قانون القای فارادی بیان می‌کند که میدان مغناطیسی که با زمان تغییر می‌کند به همان نسبت نیروی محرکه الکتروموتیو تولید می‌کند.

تبیان: چطور با تیبان آشنا شدید؟

ما از طریق مدرسه و معلم پژوهش مان با سایت تبیان و جشنواره تبیان آشنا شدیم. ما به سایت سر می زدیم و از اطلاعات آن استفاده می کردیم و سئوالاتی که داشتیم رو از کارشناسان تبیان می پرسیدیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی