تبیان، دستیار زندگی
من صبا خطیب زاده به همراه دیگر اعضای گروهم، نازنین ساعدی، ریحانه خواجویی و نسترن صلواتی از مدرسه دولتی آرمیتا مصلی نژاد با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سودابه روزبهانی در نهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما مرجان ها و اکوسیستم های مرجانی است..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دولتی آرمیتا مصلی نژاد

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مرجان ها و اکوسیستم های مرجانی

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟

سلام من صبا خطیب زاده به همراه دیگر اعضای گروهم، نازنین ساعدی، ریحانه خواجویی و نسترن صلواتی از مدرسه دولتی آرمیتا مصلی نژاد با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سودابه روزبهانی در نهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما مرجان ها و اکوسیستم های مرجانی است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دولتی آرمیتا مصلی نژاد، مرجان ها

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

همان طور که می دانید مرجان ها جانورانی هستند مفید، ولی درحال انقراض. طرح پژوهشی ما در مورد مرجان هاست. ما در مورد انواع مرجان ها، رده بندی های مرجان ها، چگونگی تولید مثل آنها و اکوسیستم های آنها تحقیق کردیم.

مرجان ها گونه‌ای از جانداران هستند که نه گیاه اند و نه جانور بلکه ماینرال نام دارنند که از موادی به نام زوکسانتیلا تشکیل یافته‌اند.

مرجان‌ها فقط 1% از بستر دریاها را پوشانده اند. مرجان‌ها 25% از تمام حیات دریا را در خود حفظ می‌کنند و بسیاری از انواع ماهی‌ها در مرجان‌ها زند گی می‌کنند. هر کدام از مرجان‌ها یک اکوسیستم کامل هستند.

مرجان ها به دو دسته‌ تقسیم می شوند: مرجان های نرم و مرجان های سخت.

مرجان های نرم: از اجزایی به نام پولیپ تشکیل شده‌اند. پولیـپ ها در درون خود مایعی ژله مانند دارند. دهان مرجان ها از اجزایی به نام تانتاکول تشکیل شده‌ است که به وسیله آن پلانکتون ها را به دام می‌اندازد.

تبیان: تولید مثل مرجان ها به چه صورت است؟

مرجان ها به دو طریق غیر جنسی (تقسیم سلولی) و جنسی (تولید لارو) تولید مثل می‌کنند. مرجان ها سیستم دفاعی و تهاجمی هم دارند. آن ها زندگی همیارگونه‌ای دارندو تا جایی که مواد غذایی دارند رشد می‌کنند، سپس رشد آن ها متوقف گردیده و اجازه رشد به گونه‌های دیگری می‌دهند که فرصت های غذایی مناسب تری دارند.

مرجان ها به غیر از غذا، یک مکان برای زندگی موجودات دریایی هستند. این موجودات قدیمی‌ترین اکوسیستم زمین هستند و جوان‌ترین گونه مرجان ها 18000 سال عمر دارند.

تبیان: اکوسیستم های مرجان ها به چه صورت است؟

مرجان ها، جزء اکوسیستم های آب های کم عمق گرم سیری هستند که به طور عمده شامل بستر سخت با صخره های آهکی می باشند. این اکوسیستم ها یکی از زیباترین آثار حیات در سیاره زمین به شمار رفته و برخی از بزرگ ترین ساختارهای طبیعی به وسیله این دسته از موجودات ساخته می شوند. اکوسیستم صخره‌های مرجانی، از لحاظ ارزش‌های طبیعی، اکولوژیکی و اقتصادی و فرهنگی در جهان حایز اهمیت می‌باشد.

از جمله مهم ترین فواید این اکوسیستم ها می توان به چند مورد اشاره نمود:

مراکز اصلی تنوع زیستی دریایی می باشند.

پرورشگاه‌هایی برای هزاران گونه ی مختلف جانوران هستند.

بیش ترین تولید و محصول‌دهی را در چرخه جهانی مواد دارند.

به عنوان موج شکن‌های طبیعی، حافظ نواحی ساحلی در برابر نیروهای فرسایشی عمل می‌کنند.

برای جوامع انسانی از لحاظ تأمین غذا  اهمیت ویژه ای دارند.

مکان‌هایی مناسب  برای تفریح و غواصی و جذب اکوتوریسم می باشند.

از نقطه نظر اکولوژیک، اجتماع آبسنگ های مرجانی دارای بیش ترین تنوع گونه ای بوده و روابط میان ارگانیسم ها در این محیط جالب توجه می باشد.

صخره های مرجانی بعد از جنگل های مناطق حاره دومین بیوم غنی جهان می باشند. مساحت صخره های مرجانی 0/17درصد تمام اقلیم های دریایی است که در بخش استوایی زمین وجود دارد. به غیر از گونه ها و جوامع زیستی وابسته به صخره های مرجانی این اکوسیستم ها تعداد بسیار زیادی از آبزیان آب های آزاد را نیز حمایت می کنند. این آبزیان که تقریبا 65 درصد تمام ماهی های اقیانوسی را در برمی گیرند، برای بخشی از چرخه زندگی خود به صخره های مرجانی وابسته اند.

تبیان: چطور با تیبان آشنا شدید؟

از طریق مدرسه و معلم پژوهش مان با سایت تبیان و جشنواره تبیان آشنا شدیم. ما به سایت سر می زدیم و از اطلاعات آن استفاده می کردیم و سئوالاتی که داشتیم رو از کارشناسان تبیان می پرسیدیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی