تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده شیمی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده :  تهیه صابون

نام ارائه دهنده : تینا فرخی، کیمیا رامیان، پگاه صحت، سوگند امیر مقدم

زمینه و نوع پروژه : شیمی -  عملی

درجه سختی: متوسط

در شیمی، صابون، نمک یک اسید چرب است. صابون‌ها عمدتاً برای شستشو، حمام‌کردن و پاکیزگی استفاده می‌شوند ولی در ریسیدن پارچه هم از صابون‌ها استفاده می‌گردد و جز مهمی از روان‌سازها می‌باشد. صابون‌های تمیزکاری و تطهیر عمدتاً از جمع‌آوری روغن‌ها و چربی‌های گیاهی و حیوانی با محلول شدید آلکالین به دست می‌آیند. چربی‌ها و روغن‌ها ترکیبی از تری‌گلیسریدها هستند که سه مولکول اسید چرپی که به یک مولکول گلیسرول متصل شده‌اند. صابون ها با ایجاد امولسیون پایدار از چرک ها، باعث ایجاد یک کلوئید امولسیون و در نتیجه مخلوط شدن آب و چربی و شسته شدن چربی ها می شوند. (قسمت باردار صابون چربی ها را در آب پخش می کند و با آب که قطبی است جاذبه برقرار می نماید و قسمت هیدروکربنی هم با چربی ها جاذبه ایجاد می کند.)

همه‌ی صابون‌های دستشویی با اضافه کردن روغن نباتی یا چربی حیوانی به یک قلیای قوی ساخته می‌شوند. این کار در دما و فشار بالا صورت می‌گیرد. آن چه حاصل می‌شود صابون و ماده‌ی دیگری به نام گلیسیرین یا گلیسرول است.

گلیسیرین را با یک محلول غلیظ نمک جدا می‌کنند. سپس صابون مذاب را در دستگاه همزن می‌ریزند. در آن جا عطر و مواد نگهدارنده و یا رنگ به آن اضافه می‌کنند. بالاخره صابون مذاب را سرد می‌کنند و در اندازه‌ی معین قالب گیری می‌کنند یا برش می‌دهند.

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران در  این پروژه با مهارت های زیر آشنا می شند:

1-  اصول روش تحقیق

2-  نحوه ساخت محلول های بازی

3-  تفاوت فازهای آبی و آلی

4-  تاثیر دما بر پیشرفت واکنش

5-   تفاوت سرعت انجام واکنش های گوناگون

6-  تقویت خلاقیت و ابتکار

در این پروژه پژوهشگران، در جلسه اول با ساختار صابون و مکانیسم پاک کنندگی و واکنش سنتز آن آشنا می شوند و روش سنتز را می‌آموزند در جلسه دوم واکنش سنتز صابون معمولی را انجام داده و در جلسه سوم با استفاده از مواد جایگزین صابون های بهینه ای با خواص بیشتر و رایحه های بهتر سنتز می شوند و به اشکال زیبایی تزئین می شوند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان