تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده شیمی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده :   تهیه پلیمر طبیعی
نام ارائه دهنده :  عاتکه سادات قائم مقامی

زمینه و نوع پروژه : شیمی- عملی

درجه سختی: دشوار

پلیمرها، ابرمولکول هایی با وزن مولکولی بسیاربالا هستند، که از واحدهای تکرار شونده تشکیل شده اند. پلیمرها ممکن است آلی (organic)، غیرآلی (inorganic) یا آلی ـ فلزی (organometallic)باشند و ازدیدگاه نحوه ی به وجود آمدن ممکن است مصنوعی یا طبیعی باشند. پلیمرها ازجمله ی مواد ضروری برای بسیاری از صنایع از جمله: چسب ها (adhesives) ، مصالح، ساختمانی، کاغذ، لباس، الیاف، پوشش ها، پلاستیک ها، سرامیک، بتون، کریستال مایع، مقاومت های نوری و ...هستند. پلیمرها درعلومی هم چون : تغذیه ،مهندسی، بیولوژی، داروسازی، کامپیوتر، اکتشافات فضایی، بهداشت و محیط زیست اهمیت دارد .

پلیمرهای غیرآلی که به صورت طبیعی وجود دارند شامل: الماس ها، گرافیت، آزبست ( پنبه ی نسوز )، شن، عقیق، فلدسپار، میکا، کوارتز، تالک و ... می شوند.

پلیمرهای آلی که به صورت طبیعی یافت می شود عبارت اند از :پلی ساکاریدها (پلی کربوهیدرات ها) مانند: نشاسته و سلولز، نوکلئیک اسیدها و پروتئین ها.

پلیمرهای غیرآلی، مصنوعی عبارت اند از: نیترید بو (Boron nitride)، بتون (Concrete)، بسیاری از ابر رسانه های دما بالا و شماری از شیشه ها.

پلی سیلوکسین ها (Polysi loxanes )که به سیلوکسین نیز معروف اند. نمونه ای از پلیمرهای آلی ـ فلزی محسوب می شود که به صورت مصنوعی تهیه می گردد.

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

پلیمرهای مصنوعی که در ساختار برخی وسایل استفاده می شود به طور قابل ملاحظه ای از فلزات سبک ترند. این مواد به کاهش میزان مصرف سوخت در وسایل نقلیه و سفینه های فضایی کمک می کند. زمانی که به نسبت برابر وزنی از پلیمر به جای فلز استفاده کنیم مواد پلیمری حتی از فلز نیز بهتر کار می کنند. مواد پلیمری با پیشرفت های انجام شده توانایی استفاده برای اهداف مهندسی به عنوان مثال : یراق آلات، بلبرینگ ها و غشاهای ساختاری را پیدا کرده اند.

دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه به تهیه پلیمرهای طبیعی با استفاده از مواد در دسترس و تاثیر نوع پلیمر بر استحکام و انعطاف پلیمر پرداخته اند. در واقع دانش آموزان تفاوت محصولات طبیعی و صنعتی را شناخته و ساختا ر پلاستیک و تعریف پلیمر و انواع آن را شناسایی نموده و با واکنش های پلیمریزاسیون و تفاوت و طبقه بندی پلیمر ها آشنا می شوند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده شیمی  هشتمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده شیمی  هشتمین دوره پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده شیمی  هشتمین دوره پروژه های دانش موزی تبیان