تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده زیست

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده :  اثر عصاره زرشک و شاه تره بر باکتری های دهان

نام ارائه دهنده:  سارا بخشی،سیده آلا حاج حسینی

زمینه و نوع پروژه : زیست - عملی

درجه سختی : متوسط

زرشك درختچه ای است دارای ساقه ای خاردار كه ارتفاع آن تا 4 متر نیز می رسد. چوب این درخت قهو ه ای، قرمز و یا زردرنگ می باشد. برگ های آن بیضی شكل با دندانه های اره ای و گل های آن خوشه ای و زردرنگ است. شاخه های زرشك تیغ زیادی دارد. میوه ی زرشك قرمز رنگ، گوشتی، بیضی شكل و دارای طعمی ترش است. قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه ، پوست ریشه و ساقه، برگ، گل و میوه آن است.

انتهای بهار و ابتدای تابستان، فصل شکوفه دادن بوته زرشک است. غنچه‌های آن زرد رنگ است که در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند.

زرشک بومی مناطق معتدل و نیمه استوایی اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی می‌باشند. کشور ایران بزرگ ترین تولیدکننده زرشک در دنیا می‌باشد که در این میان استان خراسان جنوبی با در اختیار داشتن نزدیک به 97 درصد از اراضی زیر کشت این محصول، تولید 95 درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد.

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

شاه تره گیاهی یک ساله و برگ های آن سبز غبار آلود و کوچک خیلی بریده بریده و نواری، گل های نامنظم به رنگ سفید و به صورت خوشه ای میوه ی آن کوچک کروی کمی گوشتی و پوشیده از دانه های ریز نوک تیز است. این گیاه در نقاط سایه دار و مرطوب کنار نهرهای آب می روید در ایران در اطراف تهران و ورامین و دامنه های البرز، مازندران، گیلان، گرگان، آذربایجان در فارس در اطراف شیراز و کازرون در خراسان نیشاپور و فریمان در کرمان، بم، جیرفت در مناطق جنوبی جزیره خارک در بلوچستان انتشار دارد تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر صورت می گیرد.

طبق بررسی های صورت گرفته در برگ ها و ساقه گیاه ترکیبات غیر آلکالوئیدی،پنتانوکتان ،گلوکز،تاننو فوماریک اسید مشخص شده است .

در واقع دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه به بررسی موارد زیر پرداخته اند:

1- نمونه گیری از باکتری های دهان

2- شناسایی باکتری استرپتوکوکوس موتانس با رنگ آمیزی گرم و تست کاتالاز

3- عصاره گیری از گیاه زرشک و شاه تره با دستگاه سوکسله

4-آغشته سازی دیسک های بلانک به عصاره و قرار گیری بر کشت باکتری

5- بررسی اثر عصاره با اندازه گیری قطر هاله ی عدم رشد باکتری

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان 

ایده های برگزیده زیست هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان