تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده شیمی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده : جمع آوری لکه های روغنی و نفتی از سطح آب ها

نام ارائه دهنده :   مریم براتی

زمینه و نوع پروژه : شیمی - تحقیقاتی

درجه سختی:  متوسط

آلودگی نفتی در دریا علاوه بر آن‌که خطری جدی برای محیط‌زیست ساحلی و اکوسیستم دریا محسوب می‌شود، حجم زیادی از منابع انرژی را نیز هدر می‌دهد. این آلودگی‌ها که به طور کلی به دلیل فعالیت‌های بندری، حمل و نقل دریایی، حوادث نفتکش‌های بزرگ، حفاری چاه‌های نفت و جنگ به سطح آب‌ها وارد می‌شود، تهدید جدی برای آب‌های ساحلی و بندرگاه‌هاست که از جمله پیامدهای آن مخاطرات آتش سوزی در بنادر، آلودگی آب‌های ساحلی و آبزیان، برهم زدن اکوسیستم دریایی، بدمنظره کردن محیط‌های بندری برای فعالیت‌های گردشگری خواهد بود. همه این مخاطرات باعث شده تاکنون روش‌های متفاوتی برای حذف لکه‌های نفتی از روی آب دریا توسط محققان مراکز مختلف علمی پژوهشی سراسر جهان ارائه شود. بر همین اساس پژوهشگران جهاد دانشگاهی به فناوری جداسازی فرآورده میکروبی جمع‌کننده نفت در سطح محیط آبی دست یافته‌اند.

در فعالیت‌های مرتبط با نفت‌خام مانند اکتشاف، استخراج، حمل و نقل و پالایش نفت، مقادیر زیادی از پسماندهای آلوده به نفت تولید می‌شود. علاوه بر این، حوادث دریایی، شکستگی خطوط انتقال نفت و جنگ نیز می‌تواند باعث ایجاد آلودگی‌های نفتی بسیار بزرگی شود که تهدیدی بسیار جدی برای محیط‌های دریایی و بویژه مناطق ساحلی به حساب می‌آید.

ایده های برگزیده شیمی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

در حال حاضر تجزیه زیستی آلاینده‌های نفتی به وسیله باکتری‌های نفت‌خوار، به عنوان یکی از کار‌آمدترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های رفع آلودگی‌های نفتی از محیط به حساب می‌آید که از لحاظ ایمنی زیستی نیز کاملا سازگار با محیط‌زیست است. این باکتری‌ها قادرند ترکیبات نفتی و هیدروکربنی را به منظور تأمین انرژی و کربن مورد نیاز خود در فرآیند تنفس سلولی به مصرف برسانند که حاصل این فرآیند گاز کربنیک و بیوماس است که نه‌تنها برای محیط‌زیست بی‌خطر است، بلکه استفاده‌های اقتصادی مانند تولید کود بیولوژیکی نیز می‌تواند داشته باشد.

در این طرح پژوهشگر می کوشد تا راه های نو و بهینه ای برای از بین بردن لکه های روغنی و نفتی سطح اقیانوس ها بیابد. در واقع این پژوهشگربه کمک باکتری های نفت خوار طرح کردن آزمایشی که بتواند تاثیر این باکتری ها را دقیقا بررسی کند به انجام این پروژه پرداخته است.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده شیمی هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان      

ایده های برگزیده شیمی هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

 ایده های برگزیده شیمی هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان