تبیان، دستیار زندگی
من پری سیما زارعیان هستم مسءول تربیتی متوسطه یک مجتمع هوشمند خدیجه کبری (س) تبیان: حضور پژوهش در مدارس، چه تاثیری بر روند کار آموزش دارد؟...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پای صحبت مسول تربیتی مجتمع خدیجه کبری (س)

دستاورد برتر دبیرستان خدیجه کبری (س) در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: سلام. بسیار خوش آمدید به نهمین جشنواره دانش آموزی موسسه فرهنگی تبیان. لطف کنید و خودتان را معرفی کنید:

به نام خدا من پری سیما زارعیان هستم مسول تربیتی متوسطه یک مجتمع هوشمند خدیجه کبری (س)

تبیان: وجود روحیه پژوهش در مدارس، چه تاثیری بر روند کار آموزش دارد؟

طی سال هایی که بنده تجربه دارم به وضوح دیده ام که پژوهش کلاً جو آموزشی را تغییر می دهد. پژوهش یک روحیه پویایی می طلبد و این مطلب به خصوص بین دانش آموزان مقطع راهنمایی که بسیار پر انرژی هستند، بسیار تأثیر گذار و مثبت عمل می کند.

تبیان: برای پیشبرد کار پژوهش در مدارس چه راه کارهایی را پیشنهاد می کنید:

این مربوط به سیستم آموزش پرورش است. تا زمانی که دانش آموزان محدود به کاغذ و قلم و نمره باشند، نمی توان این روحیه تحقیق را در آن ها برانگیخت. آن ها باید در فضا های کار عملی باشند و بیشتر آزمایش کنند و هر آن چه را که در کتاب ها می خوانند، ببینند.

نتایج این کار ثابت شده است، کما این که دانش آموزان از ساعات آزمایشگاه بسیار استقبال می کنند و یاد گیری آن ها در این ساعات زیاد است.

تبیان: برنامه مدرسه شما برای جا انداختن فرهنگ پژوهش بین دبیران و دانش آموزان چیست؟

در کل چون مدرسه ما یک مدرسه اسلامی است و تمام برنامه و هدف ما ارتقای سطح مذهبی دانش آموزانمان می باشد لذا تصمیم بر آن شد که در کنار مباحث مذهبی، کار های پژوهشی هم انجام شود.

برای همین هدف، امسال مدرسه ما برای بخش پژوهش برنامه ریزی ویژه داشت. از اول سال تحصیلی کلاس های فوق برنامه برای این کار در نظر گرفته شد. و هر رشته با معلم مخصوص آن رشته تدریس می شد.

رشته های فیزیک، شیمی، زیست و مباحث اسلامی جزو دروسی بودند که فعالیت های پژوهشی در آن ها انجام می شد.

تبیان: فعالیت مورد علاقه غیر کاری شما چیست؟ هنری؟ ورزشی؟ فرهنگی؟

من معمولاً اوقات غیر کاری خود را با مطالعه در زمینه روانشناسی و امور تربیتی پر می کنم و علاقه زیادی به برنامه های مستند دارم.

تبیان: نظرتان راجع به جشنواره تبیان چیست؟

تبیان اگر چه خوب است ولی جای بهتر شدن دارد. امسال نسبت به سال گذشته بهتر بود ولی نکته اصلی این است که هر چه نظم در امورات ما قوی تر باشد موفقیت بیشتر است.

از نظر اطلاع رسانی ها و زمان بندی مسابقات بهتر است قوی تر عمل کنند.

نکته دیگر این که شور و شوقی که در بچه ها هست و این همه نبوغ و خلاقیتی که به وضوح دیده می شود، همراهی و همیاری ما معلمان و مسوولان را می طلبد و تبیان در این کار واقعاً موفق بوده است.

تبیان: نکته برجسته جشنواره نهم چیست؟

باید خسته نباشید گفت به تمام دست اندر کاران تبیان که کار به این بزرگی و مهمی را به این خوبی انجام می دهند و هر سال بهتر از سال های گذشته کار ها را جلو می برند.

تبیان: از امکانات سایت تبیان برای برنامه های کاری خود بهره برده اید؟

بسیار به سایت تبیان سر می زنم و از دانش آموزانم می خواهم از امکانات این سایت استفاده کنند هم برای درس هایشان و هم برای تحقیق و همین طور برای آگاه شدن از اخبار روز از این سایت بهره ببرند.

تبیان: از وقتی که در اختیار ما قرار دادید بسیار سپاسگذاریم و برای شما معلم بزرگوار بهترین ها را آرزو مندیم. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا یعقوبیان

تنظیم: نسرین صادقی