تبیان، دستیار زندگی
میخ پرچ وسیله ای است که برای اتصال دو یا چند قطعه به یکدیگر استفاده می شود. دستگاه پرچ کن به وسیلهٔ میخ پرچ عمل پرچ کاری را انجام می دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میخ پرچ (1)

میخ پرچ (1)

دانش پژوهان گرامی در این جا قصد داریم شما را با وسیله ای به نام میخ پرچ آشنا نماییم.

پرچیدن یا پرچ‌کردن در لغت به معنای پهن‌کردن سر میخ کوبیده‌ شده ‌است، به طوری که نتوان آن را از جایش بیرون کشید.

میخ‌پرچ وسیله‌ای است که برای اتصال دو یا چند قطعه به یکدیگر استفاده می‌شود. دستگاه پرچ‌کن به وسیله ی میخ ‌پرچ عمل پرچ‌کاری را انجام می‌دهد. پرچ‌ها در اتصالات دایمی که نیازی به باز و بسته شدن نداشته باشند استفاده می‌شوند. برخی از انواع میخ‌پرچ‌ها را می‌توان در جاهایی که تنها به یک طرف کار دسترسی داریم استفاده کرد.

هنگام انتخاب میخ‌پرچ‌ها باید به نیروهای کششی و برشی وارد بر قطعه کار توجه کرد و متناسب با آن‌ها میخ‌پرچ‌هایی با قطر، جنس و فاصله‌های مناسب انتخاب نمود.

توصیه شده‌است که جنس میخ‌پرچ و قطعه‌کار مشابه هم باشند، مثلاً برای اتصال ورق‌های مسی بهتر است از میخ‌پرچ‌های مسی استفاده کنیم؛ برای اتصال قطعات فلزی میخ‌پرچ آلمینیومی معمولاً مناسب و رایج است؛ ولی اگر قرار باشد از میخ‌پرچ آلمینیومی برای اتصال یک قطعه ی فلزی به یک قطعه ی نرم یا شکننده استفاده کنیم (مثلاً در صندلی مدارس) بهتر است قطعه ی نرم را روی کار قرار دهیم یا پشت قطعه نرم از واشر استفاده کنیم. هم چنین در این موارد استفاده از میخ‌پرچ‌های سرپهن (که به آن‌ها میخ‌پرچ‌های واشرسرخود، واشردار یا گل‌پهن نیز می‌گویند) مفید خواهد بود. یکی از عوامل بیرون‌زدگی میخ از قطعه‌کار و در نتیجه اتصال نامناسب ضعیف‌بودن قطعه ی آخر است که برای رفع این مشکل از ورق‌های فلزی یا واشر در پشت کار استفاده می‌کنند.

میخ پرچ (1)

طول میخ‌پرچ‌ها را از روی ضخامت قطعه‌کار و قطر میخ‌پرچ تعیین می‌کنند به طوری که معمولاً باید مجموع ضخامت قطعه‌کار و قطر پرچ برابر طول پرچ باشد. اگر طول پرچ بیش از حد نیاز باشد در کنار افزایش قیمت پرچ‌ها موجب افزایش تعداد مراحل پرچ‌کاری و اتصال نامطلوب قطعه‌کار خواهد شد. علت اتصال نامناسب در میخ‌پرچ‌های بیش از حد بلند این است که پیش از جمع‌شدن کامل پرچ، میخ قطع شده و اتصال کامل نشود.

قطر سوراخ پرچ‌کاری

اگر سوراخ ایجادشده در قطعه ی کار خیلی کوچک باشد نمی‌توان میخ‌پرچ را از آن عبور داد. هم چنین اگر سوراخ بیش از حد بزرگ باشد موجب شل شدن محل اتصال یا بیرون‌زدگی میخ و عدم اتصال موفق قطعات می‌شود. سوراخ پرچ‌کاری باید قطری کمی بیشتر از 0/1 میلی‌متر داشته باشد.

باید در نظر داشت که در زمان پرچ‌کاری کمی قطر میخ‌پرچ، افزایش می‌یابد و فضای خالی را پر می‌کند، در یک اتصال موفق متورم‌شدن بدنه پرچ در داخل سوراخ به استحکام اتصال کمک می‌کند. قطر نامی میخ‌پرچ‌ها کمی از قطر واقعی آن‌ها کمتر است، بنابراین مثلا برای ایجاد سوراخ مناسب برای یک پرچ نمره 4 استفاده از مته 4 (میلی‌متر) مناسب خواهد بود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

شیب سنج

مبدل گشتاور پیچشی

اتوکلاو

لامپ هالوژن

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع