تبیان، دستیار زندگی
حیوانات مختلف شامل پرندگان، پستانداران و ... به پراکنش دانه ها کمک می کنند. روشی که استفاده می شود بستگی به نوع دانه دارد. دانه هایی با میوه هایی جذاب و خوشمزه!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده زیست

نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده ی برگزیده زیست  نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده:  بررسی نقش حیوانات در رشد گیاهان

نام ارایه دهندگان:  مایا ولاشجردی – تانیا محمدکاری – پریا مخملباف – ریحانه قربانی

زمینه و نوع پروژه: زیست - تحقیقاتی

درجه سختی: دشوار

پراکنش دانه ها به وسیله حیوانات

حیوانات مختلف شامل پرندگان، پستانداران و ... به پراکنش دانه ها کمک می کنند. روشی که استفاده می شود بستگی به نوع دانه دارد. دانه هایی با میوه هایی جذاب و خوشمزه!

گیاهان برای این که حیوانات مختلف ازجمله پرندگان را به سوی دانه هایشان جذب کنند دانه ها را داخل میوه های رنگارنگ زیبا و درخشان و البته خوشمزه قرار می دهند، تا حیوانات جذب آن ها شوند و میوه ها را بخورند. با این روش دانه ها به مناطق دورتر پراکنده می شوند.

به عنوان مثال در صحراهای شمال آفریقا، فیل میوه هایی را که از درختان پایین می افتد را می خورد. سپس دانه های میوه ها در مناطق دیگر بسته به مسافتی که فیل طی می کند با مدفوع فیل خارج می شود و اگر در یک مکان مناسب قرار بگیرد می تواند جوانه بزند و رشد کند.

در جنگل های آمریکای جنوبی حیوانات میوه هایی مانند انجیر را می خورند. دانه داخل شکم آن ها می شود و به وسیله مدفوع روی زمین قرار می گیرد.

در انگلستان روباه ها میوه هایی مانند تمشک را می خورند. دانه تمشک لایه ضخیمی دارد که در داخل معده روباه، به وسیله اسید معده این لایه ضخیم شکسته می شود، سپس دانه به همراه مدفوع از شکم روباه خارج می شود و می تواند جوانه زده و رشد کند.

ایده ی برگزیده زیست  نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

لایه های سخت میوه هایی مانند تمشک و شاه توت در سنگدان پرندگان خرد می شوند و یا به وسیله اسیدی که در معده به هضم غذا کمک می کند شکسته می شوند و از بدن پرندگان خارچ می شود، سپس به کمک نور و آب جوانه می زنند.

مورچه ها نیز دانه ها را به لانه هایشان می برند، لایه های خوشمزه آن را می خورند و بخش قابل رویش آن در زمین جوانه می زند.

حتی ما انسان ها نیز به پراکنش دانه ها کمک می کنیم. به طور مثال وقتی به پیک نیک می رویم و میوه هایی مانند سیب، هندوانه و ... را می خوریم و دانه های آن ها را در طبیعت رها می کنیم، این دانه ها در شرایط مناسب می توانند رشد کنند.

برخی دانه ها هم به وسیله باد و آب منتقل می شوند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده ی برگزیده زیست نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده ی برگزیده زیست نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره