تبیان، دستیار زندگی
کاغذ ابری یا ابر و باد نوعی کاغذی نقش دار است که از آمیختن رنگ های گوناگون نقوشی درهم و شبیه به ابر یا امواج آب بر آن پدید می آورند. از انواع این کاغذ برای آراستن حاشیه کتاب های خطی نفیس، مرقعات، متن قطعات خط و نقاشی، روی جلد، آستر بدرقه کتاب...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده هنر

نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده ی برگزیده هنر نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده:  کاغذ ابر و باد

نام ارایه دهندگان:  ثنا فاضل دربندی، مونا حکیم هاشمی، زهرا محلوجی

زمینه و نوع پروژه:  هنر - عملی

درجه سختی:  متوسط

کاغذ ابری یا ابر و باد نوعی کاغذی نقش دار است که از آمیختن رنگ های گوناگون، نقوشی درهم و شبیه به ابر یا امواج آب بر آن پدید می آورند. از انواع این کاغذ برای آراستن حاشیه کتاب های خطی نفیس، مرقعات، متن قطعات خط و نقاشی، روی جلد، آستر بدرقه کتاب، زمینه قلمدان و جعبه های روغنی استفاده می شده است. امروزه بیشتر برای قطعه نویسی در کار خوشنویسی و یا قطعات مینیاتور یا تذهیب به کار می رود.

رنگ ها در گذشته بیشتر از رنگ های طبیعی و گیاهی بود اما امروزه بیشتر از رنگ های روغنی بهره می گیرند و تهیه کاغذ نیز امروزه از طریق کارخانه ها انجام می گیرید و کمتر کسی سراغ کاغذهای دست ساز می رود.

یکی از راه های ساخت کاغذ ابروبادی به طریق زیر است:

در این روش از نشاسته استفاده می شود و مواد مورد نیاز به شرح زیر می باشد:

1- نشاسته

2- رنگ و روغن در چند رنگ

3- مواد رقیق کننده رنگ روغن

4- شانه پلاستیکی

5- میله بافتنی

6- قلم موی زبر

7- کاغذهای معمولی و یا گلاسه

8- سینی لبه دار

ایده ی برگزیده هنر نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

مراحل کار

ابتدا نشاسته را در آب نیم گرم حل کرده، سپس آن را در یک سینی لبه دار پهن می ریزیم. حال از رنگ های دلخواه که قبلا باحلال مناسب رقیق شده اند را روی سطح نشاسته می چکانیم. سپس به وسیله ی چند قطعه چوب جارو یا امثال آن مثل شانه، چنگال ... شکل مناسب را برسطح نشاسته به وجود می آوریم و بعد کاغذ را روی آن رها می کنیم.

پس از چند لحظه که رنگ روی نشاسته به خورد کاغذ رفت لبه ی کاغذ راگرفته و با کشیدن آن روی لبه سینی نشاسته ی اضافه ی آن را می گیریم، سپس کاغذ را روی سطح شیب دار قرار داده و با آب آن راشستشو می دهیم. در ادامه کاغذ را به آرامی بر روی یک سطح صاف قرار می دهیم تاخشک شود . اگر کاغذ ابر و باد بعد از خشک شدن چروک شد آن را لای کاغذ روزنامه قرار می دهیم و با اتوی نیم گرم اتو می کنیم.

در این جا کاغذ ما برای استفاده در انواع هنرها از جمله خوشنویسی آماده است.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده ی برگزیده زیست نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده ی برگزیده شیمی نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره