تبیان، دستیار زندگی
هرچه گرانروی مایعی بیشتر باشد، برای ایجاد تغییر شکل یکسان، به تنش برشی بیشتری نیاز است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده :  تعیین کیفیت عسل با بررسی گرانروی آن

نام ارایه دهنده :  سحرپیرعلی، فاطمه توسل پناهی

زمینه و نوع پروژه : فیزیک - عملی

درجه سختی:  دشوار

در بسیاری از عملیات فرآوری مواد غذایی دانستن ویسكوزیته سیالی كه فرآوری می گردد ضروری است، چون آگاهی از آن و نحوه تغییرات آن از لحاظ بهبود كیفیت محصول تولید شده، محاسبه انرژی مورد نیاز، انتخاب تجهیزات مناسب و برنامه ریزی فرآیند تولید محصول (فرآیندهایی نظییر پمپ كردن، همز زدن، انتقال درون لوله ها، تبخیر كننده ها و دیگر دستگاه ها) حایز اهمیت است.

این موضوع به ویژه در فرآیندهای بسیاری مانند گرمایش، سرمایش، هموژنیزاسیون، تغلیظ و ... حایز اهمیت می باشد. عسل سیالی آروماتیك و ویسكوز است كه ویسكوزیته آن به عوامل مختلفی از جمله میزان رطوبت، دما و تركیبات موجود در آنب ستگی دارد.

با افزایش دما لزجت سیالات مایع کاهش می یابد ولی در گازها، قضیه برعکس است، البته درصد تغییرات آن برای سیالات مختلف متفاوت است.

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

گرانروی(ویسکوزیته)، عبارت است از مقاومت یک مایع در برابر اعمال تنش برشی. در یک سیال جاری (در حال حرکت)، که لایه‌های مختلف آن نسبت به یکدیگر جابجا می‌شوند، به‌ مقدار مقاومت لایه‌های سیال در برابر لغزش روی هم، گرانروی سیال می‌گویند.

هرچه گرانروی مایعی بیشتر باشد، برای ایجاد تغییر شکل یکسان، به تنش برشی بیشتری نیاز است. به‌عنوان مثال گرانروی عسل از گرانروی شیر بسیار بیشتر است.

دانش آموزان پژوهشگر در این پروژه به طور خلاصه بیان می دارند، عسل یك ماده شیرین طبیعی می باشد كه توسط زنبور عسل از شهد گیاهان به دست می آید. اهمیت این ماده غذایی تا اندازه ای می باشد كه جایگاه ویژ های را طی سالیان متمادی به خود اختصاص داده است. عسل سیالی ویسكوز و آروماتیك می باشد. اغلب انواع عسل از خود رفتار نیوتنی نشان می دهند، در حالی كه تعدادی نیز رفتار غیر نیوتنی دارند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع