تبیان، دستیار زندگی
محدود بودن منابع انرژی و لزوم صرفه جویی در مصرف آن، طراحی بهینه و مناسب ساختمان ها را از دیدگاه مصرف انرژی ضروری می سازد. در این راستا جهت گیری مناسب ساختمان ها به منظور کاهش بارهای حرارتی و برودتی و جلوگیری از اتلاف انرژی از اهمیت خاصی برخوردار است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده فیزیک

نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده ی برگزیده فیزیک نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان
نام ایده: بررسی تاثیر شکل هندسی ساختمان بر میزان خرابی آن ( ساختمان ژله ای )

نام ارایه دهندگان: نیلوفر کرمی - سیده نور آل مناف

زمینه و نوع پروژه: فیزیک - عملی

درجه سختی:  دشوار

محدود بودن منابع انرژی و لزوم صرفه جویی در مصرف آن، طراحی بهینه و مناسب ساختمان ها را از دیدگاه مصرف انرژی ضروری می‌سازد. در این راستا جهت گیری مناسب ساختمان ها به منظور کاهش بارهای حرارتی و برودتی و جلوگیری از اتلاف انرژی، از اهمیت خاصی برخوردار است.

شکل و هندسه ساختمان می‌تواند تاثیر مهمی در هماهنگ نمودن ساختمان و اقلیم و هم چنین انتقال شرایط بحرانی هوای خارج به داخل ساختمان داشته باشد. برای پی بردن به تاثیر شرایط گرمایی (دمای هوا و شدت تابش خورشیدی) بر شکل و هندسه ساختمان های هر منطقه، باید اهمیت هریک از عوامل یاد شده مشخص شوند. در تعیین مناسب ترین شکل ساختمان باید به این نکته توجه نمود که بهترین شکل ساختمان، شکلی است که در زمستان کم ترین مقدار حرارت را از دست بدهد و در تابستان نیز کم ترین مقدار حرارت را از خورشید و محیط اطرافش کسب نماید.

ایده ی برگزیده فیزیک نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

به طور کلی جهت گیری ساختمان به عواملی هم چون: وضعیت طبیعی زمین، میزان نیاز به فضاهای خصوصی، کنترل و کاهش صدا و نیز دو عامل باد و تابش آفتاب بستگی دارد. هم چنین تلاش مهندسان معمار در طراحی پلان های ساختمان به ‌نحوی است که بتوانند بیش ترین استفاده از نور خورشید را در خصوص شرایط گرمایی و غیره داشته باشند.

پژوهشگران در این پروژه به بررسی موارد زیر پرداختند:

1-  ساختمان هایی با شکل های هندسی مختلف (مکعب - مخروط - هرم - استوانه و ....) در ابعاد کوچک ساختند

2-   سپس با ایجاد ارتعاش های مصنوعی میزان خرابی آن ها با یکدیگر مقایسه کردند.

3-   در این پروژه پژوهشگران سایر شرایط را یکسان نگه داشتند. متغیر های کنترل عبارت بودند از:

الف) میزان ارتعاش

ب) جنس ساختمان

ج) ابعاد ساختمان

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

ایده های برگزیده فیزیک هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان