تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه تلاش می شود با انتخاب درست برخی ترکیبات معدنی که دارای ویژگی جرقه زنی هستند، نحوه سوختن فتیله شمع را به شکل جذاب و زیبایی تغییر و با استفاده از این مواد، شعله شمع را جرقه زن ساخته و کاربرد آن را تغییر دهیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده ی برگزیده شیمی
نهمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: شمع جادویی

نام ارایه دهنده: عاتکه سادات قائمقامی نجفی

زمینه و نوع پروژه: شیمی - عملی

درجه سختی: دشوار

در این پروژه تلاش می شود با انتخاب درست برخی ترکیبات معدنی که دارای ویژگی جرقه زنی هستند، نحوه سوختن فتیله شمع را به شکل جذاب و زیبایی تغییر و با استفاده از این مواد، شعله شمع را جرقه زن ساخته و کاربرد آن را تغییر دهیم. درعین حال با بهره گیری از موادی که خاصیت دفع کنندگی حشرات را دارند از جمله عصاره برخی گیاهان، با روشن شدن شمع حشرات از اطراف آن پراکنده می شوند.

ایده برگزیده شیمی نهمین جشنواره

دانش پژوهان دبیرستان غیردولتی هما پس از آشنایی با وسایل آزمایشگاه و نکات ایمنی به شکل عملی، نحوه روشن کردن چراغ بونزن، توزین مواد جامد و کار با ترازو، اندازه گیری مواد مایع و وسایل مناسب برای سنجش حجم های متفاوت با دقت های خاص را فرا گرفتند.

سپس نحوه مقابله با سوختگی های اسیدی و قلیایی، خاموش کردن شعله ایجاد شده، جلوگیری از شیوع آتش در آزمایشگاه، کمک به فرد آسیب دیده آموزش و مهارت های لازم را کسب کردند.

جهت انجام پروژه شمع جادویی، با توجه به این که محصول باید ویژگی هایی زیر را داشته باشد، موارد مختلف را بررسی کردند.

1- خاصیت جرقه زنی

2- خاصیت ضد حشره بودن

به منظور تامین خاصیت جرقه زنی شمع نیاز به بررسی اینترنتی و تهیه یک لیست از موادی بود که احتمالا با افزایش آن ها به شمع، ایجاد جرقه خواهند نمود.

دانش پژوهان این دبیرستان بسیاری از ترکیبات را در لیست مورد نظر ثبت کردند و جهت بررسی صحت این امر، برخی از مواد ثبت شده را به مقدار یکسان و در یک ظرف خاص و با شرایط یکسان، به تنهایی سوزانده  و جرقه ایجاد شده از مقدار یکسان مواد استفاده شده توسط اعضای گروه را امتیاز گذاری و ثبت کردند.

در پایان چند ماده که از امتیاز بالایی برخوردار بودند ثبت شد.

نکته: به منظور جلوگیری از خطا در امتیازگذاری دو نمونه از مواد منتخب جلسه گذشته مجددا سوزانیده و امتیاز داده شده با توجه به نرخ جرقه ایجاد شده تایید شد.

جهت بررسی بهتر مواد منتخب، دو به دو با نسبت های مساوی مخلوط شدند و جرقه ایجاد شده امتیازگذاری شد.

سپس مراحلی که نسبتا از امتیاز بیشتری برخوردار بودند، به نسبت 2 و مواد با امتیاز کمتر به نسبت 1 باهم مخلوط و هرکدام دو به دو سوزانده شدند.

نتایج حاصله ثبت گردید و تاثیر یکی از مواد که به وضوح در جرقه زنی نمایان بود، با نسبت بیشتری به مواد دیگر اضافه شد و با توجه به امتیاز بالای بدست آمده، این ماده به عنوان اصلی ترین عامل جرقه زنی ثبت شد.

ماده اصلی به نسبت 5 و با مابقی ترکیبات به نسبت 1 مخلوط شدند. مخلوط به دست آمده به تنهایی سوزانده شد.

در ادامه توسط پارافین جامد شمعی در قالب بزرگ ساخته شد و به گونه ای خاص حفره ای در اطراف فتیله ایجاد گردید که بتوان مواد را به آن اضافه نمود.

سپس مخلوط با نسبت های نهایی و با بالاترین امتیاز جرقه زنی به اطراف فتیله اضافه و سطح شمع با پارافین پوشانیده شد.

دانش پژوهان در رابطه با تاثیر برخی مواد بر ضدحشره بودن شمع به بحث پرداختند و موارد مورد نیاز جهت تحقیق و بررسی های اینترنتی تعیین گردید.

با توجه به پیشنهاد دانش آموزان گیاهی خاص انتخاب خواهد شد و مورد استفاده قرار گرفت.

مطالب مرتبط:

ایده برگزیده شیمی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده زیست نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

ایده برگزیده روانشناسی نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی

فعالیت های دانش آموزان

مهارت های پژوهش

مهارت های فنی

ویترین وسایل مورد نیاز

پروژه های دانش آموزی

انتخاب موضوع

برترین های مسابقات نهمین جشنواره

برترین های سمینارهای علمی نهمین جشنواره

برترین های غرفه های نهمین جشنواره

تقدیر از مسابقات نهمین جشنواره

تقدیر از غرفه های نهمین جشنواره

بخش پروژه های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی