تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب با قیف بوخنر آشنا شده و نحوه استفاده از آن را یاد می گیرید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیف بوخنر چیست؟ چگونه کار می کند؟

دانش آموزان عزیز و علاقمند به کارهای آزمایشگاهی، در این جا می خواهیم شما را با یک وسیله کاربردی و مهم آشنا کنیم.

قیف بوخنر یکی از وسایل آزمایشگاهی است که برای تصفیه و خالص سازی مواد به وسیله نیروی مکش به کار برده می‌شود. این قیف معمولاّ از پرسلان درست شده ولی نوع شیشه‌ای و پلاستیکی آن نیز موجود می‌باشد. در بالای این وسیله یک سیلندر سوراخ دار وجود دارد که آن را از قیف متمایز می‌سازد. قیف آقای بوخنر نیز طرحی مشابه دارد ولی برای مقدار کمی از مواد به کار می‌رود. مهم ترین تفاوت این است که ظرف آن کوچکتر می‌باشد.

قیف بوخنر چیست؟ چگونه کار می کند؟

وسیله فیلتر کننده، یک کاغذ صافی است که روی ظرف قرار می‌گیرد و ماده مورد نظر روی آن ریخته می‌شود. سپس آب ماده ریخته شده توسط نیروی مکش و خلا به پایین سرازیر می ‌شود.

قیف بوخنر چیست؟ چگونه کار می کند؟

  • این وسیله معمولاً در آزمایشگاه ‌های شیمی آلی برای جداسازی رسوبات بلورین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیروی مکش باعث می‌شود که آب اضافی آن ها خارج شده و بلورهای خالص به دست آیند.

  • همچنین می‌توان برای خالص سازی بیشتر از حرارت و یا دیگر روش‌ها نیز استفاده کرد.

تصور می‌شود این قیف متعلق به برنده جایزه نوبل ادوارد بوخنر باشد ولی در حقیقت این وسیله توسط یک شیمیدان صنعتی به نام ارنست بوخنر ساخته شده‌است.

برای استفاده از این وسیله دنباله  قیف بوخنر را داخل یک چوب پنبه سورخ دار کنید و چوب پنبه را داخل دهانه ارلن نمایید به طوری که از کنار چوب پنبه و دیواره ارلن و یا دیواره دنباله قیف بوخنر و چوب پنبه هیچ گونه هوایی عبور نکند. پس از آن یک شیلنگ را که از یک سر به پمپ مکنده هوا وصل است به خروجی ارلن خلا وصل نمایید. سپس یک کاغذ صافی را که کاملا به اندازه کفی دهانه قیف بوخنر بریده اید و توسط ترازوی آزمایشگاه وزن نموده اید داخل قیف نمایید به طوری که به راحتی کف آن قرار گیرد و نه آن قدر بزرگتر از دهانه باشد که لبه های کاغذ از کنار دیواره قیف بالا بایستد و نه آن قدر کوچک باشد که نتواند کف قیف را به گونه ای بپوشاند که تمام سوراخ ها در زیر کاغذ صافی قرار گیرد.

قیف بوخنر چیست؟ چگونه کار می کند؟

حال اندکی از حلال مناسب (یا مقدار بسیار کمی از محلول شامل رسوب که می خواهید صاف نمایید) را روی صافی بریزید تا کاملا به کف قیف بچسبد و هم اکنون پمپ را روشن کنید و محلول شامل رسوب را به کمک یک هم زن شیشه ای به گونه ای داخل قیف بریزید که در یک نقطه در وسط صافی جمع شود. بعد از آن که تمام محلول از زیر قیف خارج شد، می توانید تپه کوچکی که از رسوبات حاصل شده را با مقدار بسیار کمی از حلال مناسب (که رسوب را تا حد ممکن حل نکند و برعکس ناخالصی ها را حل نماید) بشویید و حال می تواند بسته به میزان لازم صبر کنید تا بر اثر عبور شدید هوا از داخل رسوبات جمع آوری شده، آن رسوبات به سرعت خشک شود.

قیف بوخنر چیست؟ چگونه کار می کند؟

حال کاغذ صافی را با احتیاط خارج کنید و کاغذ صافی و رسوب روی آن را وزن کنید و وزن کاغذ صافی خشک که قبلا وزن نموده بودید را از وزن جدید کم کنید تا وزن رسوب به دست آید.

مرکز یادگیری موسسه تبیان.تهیه و تنظیم: سارا یعقوبیان