تبیان، دستیار زندگی
چگالی سنج وسیله ای است که برای اندازه گیری سریع چگالی نسبی یک مایع به کار می رود، این وسیله را در داخل مایع قرار می دهند و درجه مقیاس را در تراز سطح مایع می خوانند. هرچه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگالی سنج

چگالی سنج

چگالی سنج وسیله ای است که برای اندازه گیری سریع چگالی نسبی یک مایع به کار می رود، این وسیله را در داخل مایع قرار می دهند و درجه مقیاس را در تراز سطح مایع می خوانند. هرچه مایع چگال تر باشد، چگالی سنج بیش تر بالا می آید، اعداد روی مقیاس به طرف پایین زیاد می شود.

حباب بزرگ در چگالی سنج باعث شناوری چگالی سنج می شود، و گلوله کوچک باعث می شود که چگالی سنج به صورت مستقیم، یا ایستاده شناور شود.

قسمت باریک حساسیت این وسیله را افزایش می دهد، بدین معنی که تغییرات کوچکی در چگالی باعث می شود که مقداری بالا بیاید یا پایین برود.

بیرونی برای تعیین وزن مخصوص کانی ها به ویژه جواهر و فلزات چگالی سنجی اختراع کرد که امروز هم در آزمایشگاه ها مورد استفاده است و با توجه به اصول اساسی هیدروستاتیک دایر برین که: از وزن اجسام شناور در آب به اندازهء وزن آب هم حجم آن ها کاسته می شود وزن مخصوص نه فلز را نسبت به وزن طلا و نه جواهر را نسبت به وزن یاقوت، ضبط کرد. دقت و صحت آزمایش های بیرونی در تعیین وزن مخصوص اجسام شگفت انگیز است.

واقعاً حیرت آور است که وزن مخصوص اجسام مختلفی که بیرونی معین کرده، با آن چه امروزه با دستگاه های دقیق و تکنیک جدید بدست آمده تطبیق می کند.

تفاوت اعشاری خیلی کمی پیدا می کند. دقت بیرونی را ازین نکته می توان دریافت که تفاوت و زن آب گرم و آب سرد را 41677% دانست و روش بیرونی بعدها یعنی در قرن هفدهم در علم طبیعی اروپائی متداول شد.

چگالی سنج

 چگالی سنج باتری

وسیله ای است مدرج شبیه الکل سنج که از آن برای تعیین چگالی الکترولیت باتری انباره ای استفاده می کنند، و به درجهء پر بودن باتری پی می برند.

 چگالی سنج سرنگی

سرنگی شیشه ای که چگالی سنجی در آن گذاشته شده است. این سرنگ مایع مورد آزمایش را می تواند در خود بکشد.

چگالی سنج، دنسیتومتر( Densitometer)

1) دستگاهی برای اندازه گیری میزان جذب نور (درصد نور بازتاب شده و نوری که از خلل و فرج کاغذ می گذرد) مورد استفاده در محاسبه چگالی مرکب لازم برای چاپ روی هر نوع خاصی از کاغذ.

2) دستگاهی برای اندازه گیری ابعاد نقاط تصویرها فتون یا نیم سایه، نرم افزارهای پیماینده ها (اسکنرها) سایه های متفاوتی از خاکستری را به وسیله کاربرد دانسیته یا چگالی های متفاوت یا ترکیبات متفاوتی از نقاط سیاه و سفید یا استفاده از نقاطی با ابعاد متفاوت تولیدمی کنند.

چگالی سنج ـ پیکنومتر (Pykno Meter )

دستگاهی است که با آن چگالی و ضریب انبساط مایعات را اندازه می گیرند.

وسیله بسیار دقیقی برای تعیین چگالی مایعات است.

چگالی سنج ها به حجم های گوناگون وجود دارند. برخی چگالی سنج ها، نشانه ای روی بدنه خود دارند که باید مایع تا نشانه پر شود.

برخی دیگر دارای کلاهک با لوله ی موئین هستند که پس از گذاشتن کلاهک مایع اضافی از لوله ی مۆئین بیرون می ریزد و باید پس از توزین درین حالت بدنه پیکنومتر را کاملاً خشک کرد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

معرفی سنسور فاصله سنج نوری

آرمیچر

سرعت سنج سیال