تبیان، دستیار زندگی
میگر یا عایق سنج وسیله ای است برای اندازه گیری مقاومتهای بسیار بزرگ ( از نظر مقدار مقاومت الکتریکی معمولاً 5000 مگا اهم). از این وسیله به عنوان مثال می توان برای اندازه گیری مقاومت عایقی کابلهای قدرت و کنترل عایقی کابل در موارد اتصال زمین و غیره ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستگاه میگر

دستگاه میگر
میگر یا عایق سنج وسیله ای است برای اندازه گیری مقاومتهای بسیار بزرگ ( از نظر مقدار مقاومت الکتریکی معمولاً 5000 مگا اهم). از این وسیله به عنوان مثال می توان برای اندازه گیری مقاومت عایقی کابلهای قدرت و کنترل عایقی کابل در موارد اتصال زمین و غیره استفاده کرد.

برای اندازه گیری مقاومت های تا این حد زیاد که مقاومت های عایقی هستند، معمولاً به ولتاژ زیاد نیاز است. در بعضی از این نوع دستگاه ها، ولتاژ اندازه گیری به 10kv نیز می رسد. ولتاژ معمول این نوع دستگاه های اندازه گیری ، بین 100 ولت تا 10 کیلو ولت است. دستگاه میگر از یک دستگاه نسبت سنج تشکیل شده است. منبع ولتاژ مورد نیاز دستگاه معمولاً متناوب است و آن را به دو صورت ایجاد می کنند .

دستگاه میگر

- در روش اول با استفاده از یک منبع تغذیه Dc، ولتاژ Dc را به کمک اسیلاتور یا نوسان ساز تبدیل به Ac می کنند و آنگاه به کمک ترانسفورماتور ولتاژ متناوب خروجی اسیلاتور را به هر مقدار دلخواه افزایش می دهند.

دستگاه میگر

- در روش دوم به کمک یک ژنراتور ساده که محرک آن دست است ، ولتاژ Ac تولید می کنند.

طرز کار با میگر :

اندازه گیری مقاومت عایقی دقیقا ً‌همانند اندازه گیری یک مقاومت معمولی است، با این تفاوت که در نوع دستی، توسط چرخش دسته ای که در بغل میگر است ژنراتور آن را به گردش در می آورند، در نتیجه ولتاژی تولید می شود که آن ولتاژ توسط ترانسفورماتورهای افزاینده، افزایش یافته و سپس توسط یکسو کننده ها به ولتاژ مستقیم (dc) تبدیل می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

طرز تشخیص سالم بودن میگر : دسته ای را که در بغل میگر است می چرخانیم و دو سر سیم ها را به هم اتصال می دهیم، اگر عقربه روی صفر قرار گرفت میگرسالم است. برای تست آوومتر دو سر پراپ آن را به هم وصل می کنیم و رنج را روی اهم قرار می دهیم عقربه باید منحرف شود که در این صورت سالم است. در مورد ولت متر و آمپر متر باید با اندازه گیری ولتاژ و آمپرهای مشخص صحت آن را تشخیص داد .

دستگاه میگر

طریقه میگر زدن روی ماشین ها :ابتدا لازم است اطمینان کامل از قطع برق داشته باشیم و پس از آزمایش عدم وجود ولتاژ، با رعایت کامل نکات ایمنی، مقاومت عایقی دستگاه ها را اندازه گیری کنیم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

تاکومتر

میکروسوئیچ