تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهارت هایی که لازم است برای انجام پروژه های هوافضا فرا بگیرید، نحوه کار با پارچه شمعی است. پارچه شمعی یا مشمعی یا بارانی اسامی مختلف یک نوع پارچه از جنس تمام پلاستیک است که در مصارف مختلفی کاربرد دارد و در چند درجه ی ضخامتی در بازار موجود است و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه ی کار با پارچه شمعی

نحوه ی کار با پارچه شمعی

دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مهارت نحوه ی کار با پارچه شمعی ست که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

یکی از مهارت هایی که لازم است برای انجام پروژه های هوافضا فرا بگیرید، نحوه کار با پارچه شمعی است. پارچه شمعی یا مشمعی یا بارانی اسامی مختلف یک نوع پارچه از جنس تمام  پلاستیک است که در مصارف مختلفی کاربرد دارد و در چند درجه ی ضخامتی در بازار موجود است و می توان آن را در انواع چتر ها، سایبان ها، بارانی ها و ... مشاهده کرد.

این پارچه از الیاف پلاستیکی بافته شده و تفاوت آن با مثلا مشمع خیمه در همین بافته شدن آن است که آن را در ردیف پارچه ها قرار می دهد.

در بعضی پروژهای دانش آموزی مانند چتر نجات و هاورکرافت این پارچه مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت پارچه شمعی را می توان بسیار سبک بودن نسبت به استحکام آن تلقی کرد.

البته این پارچه به دلیل پلاستیکی بودن به حرارت بسیار حساس است و سریعا فرم خود را از دست می دهد و حتی آب می شود.

نحوه ی کار با پارچه شمعی

1. ابتدا نقشه ی دامنه ی هاورکرافت (skirt) و یا چتر نجات را که از قبل آماده کرده ایم روی کاغذ الگو می کشیم و دوربری می کنیم تا نقشه آماده ی انداختن روی پارچه شود.

نحوه ی کار با پارچه شمعی
نحوه ی کار با پارچه شمعی

2. الگو را روی پارچه می اندازیم و با سوزن روی آن محکم می کنیم. سپس از 1.5 سانتی متر از لبه ی الگو دور تا دور نقشه را با قیچی می بریم.

نحوه ی کار با پارچه شمعی

3. سپس با توجه به نقشه، تکه های لازم را با چرخ خیاطی یا با دست به هم می دوزیم.

4. در نهایت با توجه به نقشه ی اولیه در هاورکرافت دامنه را به محل مورد نظر می چسبانیم و یا در چتر نجات نخ ها را به مکان های مشخص شده متصل می کنیم.

نحوه ی کار با پارچه شمعی     نحوه ی کار با پارچه شمعی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: امین کریمی

تنظیم : نسرین صادقی