تبیان، دستیار زندگی
کوره خورشیدی، فلاسک دست ساز، جهت یابی و علل عقب افتادگی کشورهای جهان سوم عنوان پروژه هایی است که توسط دانش آموزان پژوهشگر دبیرستان هدی در پنجمین جشنواره دانش آموزی سایت تبیان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان هدی

در پنجمین جشنواره دانش آموزی

کوره خورشیدی ، فلاسک دست ساز ، جهت یابی و علل عقب افتادگی کشورهای جهان سوم عنوان پروژه هایی است که توسط دانش آموزان پژوهشگر دبیرستان هدی در پنجمین جشنواره دانش آموزی سایت تبیان ارائه شد. این پروژه ها به راهنمایی خانم رجائی و خانم بهره ور انجام گرفته بود.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان هدی در پنجمین جشنواره دانش آموزی

فلاسک دست ساز

در این پروژه دانش آموزان به بررسی گرما و آثار آن می پردازند، همچنین به بررسی گرمای ویژه، تغییر حالت مواد و گرمای نهان ذوب و تبخیر پرداخته و با راه های انتقال گرما و قانون عمومی گازها آشنا می شوند. فلاسک از یک بطری شیشه ای دوجداره ساخته شده است. هوایی که در فضای میان2دیواره شیشه ای وجود دارد، با پمپ بیرون کشیده می شود تا خلای به وجود آید. سطح رو به خلای دیواره ها هم مانند آیینه با نقره پوشش داده می شود.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان هدی در پنجمین جشنواره دانش آموزی

برای آن که بفهمیم فلاسک دقیقا چطور مواد را با دمای اولیه به مدت طولانی نگه می دارد، باید به قوانین شیمی برگردیم. اشیای گرم با انتقال گرمای خود به محیط اطرافشان، سرد و اشیای سرد با گرفتن گرما از محیط پیرامون خود گرم می شوند. اساس کار فلاسک، جلوگیری از جریان یافتن گرما از خارج به درون ظرف و یا از درون ظرف به خارج از آن است. حال آن که گرما به سه روش از جایی به جای دیگر جریان می یابد.

این سه روش عبارتند از: هدایت، همرفت و تابش.

از آنجا که فلاسک دیواره ای از جنس شیشه دارد و شیشه ماده ای عایق است، گرما از طریق هدایت جریان پیدا نمی کند، به علاوه وجود خلا در فاصله میان دو جداره مانع جریان یافتن گرما به صورت همرفت می شود. پوشش نقره داخل ظرف نیز از جریان یافتن به صورت تابش جلوگیری می کند. برای آشنایی بیشتر با این پروژه می توانید فایل پاورپوینت این دانش پژوهان عزیز را مشاهده کنید، بدین منظور اینجا کلیک کنید.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان هدی در پنجمین جشنواره دانش آموزی

جهت یابی

انسان از روزی كه چشم باز كرد با پدیده های مختلفی از جمله شب و روز، حركت خورشید، جهت حركت آن و... آشنا شد و از آن ها استفاده كرد تا بتواند جهت های مختلف را تعیین و پیدا كند. ساده ترین راه شناخت جهت ها همان طلوع و غروب خورشید است طبق قرارداد سمتی را كه خورشید طلوع می كند خاور یا مشرق و سمتی را كه خورشید غروب می كند باختر یا مغرب گویند.

دستاوردهای دانش آموزان دبیرستان هدی در پنجمین جشنواره دانش آموزی

برای جهت یابی روش های زیادی وجود دارد، جهت یابی به کمک ستارگان، جهت یابی به کمک درختان، جهت یابی توسط بوها، جهت یابی به کمک لانه مورچه ها، جهت یابی به کمک ساعت مچی و روش های دیگر که برای آشنایی با آن ها می توانید مقاله دانش آموزان تلاشگر این دبیرستان را ببینید. علاقه مندان به جهت یابی اینجا کلیک کنند.

همچنین عزیزان علاقه مند به بررسی علل عقب افتادگی کشورهای جهان سوم می توانند فایل پاورپوینت این دانش آموزان را مشاهده کنند. برای آشنایی بیشتر با بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان نیز می توانید اینجا کلیک کنید.

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی