تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز اگر به انجام پروژه های تنوع زیستی ، بررسی رابطه میان میزان اکسیژن تولید شده توسط گیاهان با میزان نور رسیده به آن ، بررسی و مقایسه تأثیر آب شیرین و آب شور دریا بر رشد چمن ، بررسی وجود کلروفیل در برگ های زرد شده ، جنگل‏ها وخواص آن ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ موزه گیاه شناسی (باغ ملی ایران)

محلی مناسب برای بازدید دانش پژوهان

باغ موزه گیاه شناسی (باغ ملی ایران)

دانش پژوهان عزیز اگر به انجام پروژه های تنوع زیستی ، بررسی رابطه میان میزان اکسیژن تولید شده توسط گیاهان با میزان نور رسیده به آن ، بررسی و مقایسه تأثیر آب شیرین و آب شور دریا بر رشد چمن ، بررسی وجود کلروفیل در برگ های زرد شده ، جنگل‏ها وخواص آن ، آشنایی با ویژگی‏های منحصر به فرد آب ، آلودگی هوا و آلودگی آب علاقمندید و یا اگر از طبیعت، محیط زیست و تنوع گیاهی لذت می برید، از باغ موزه گیاه شناسی ایران بازدید نمایید.

باغ موزه گیاه شناسی (باغ ملی ایران)

باغ گیاه شناسی ملی ایران در سال 1347 با مساحتی حدود 145 هكتار در اراضی چیتگر واقع در حاشیه اتوبان تهران-كرج (پیکانشهر) احداث گردید. این باغ که یکی از بزرگ ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان محسوب می شود، آب و هوایی نیمه خشك دارد و میزان بارندگی متوسط سالیانه آن حدود 240 میلی متر است.

هدف از احداث باغ گیاه شناسی، ایجاد مجموعه ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز یا در گلخانه ها است. باغ گیاه شناسی نقش مهمی در زمینه تحقیقات علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم با اهمیت و تنوع گیاهان و لزوم حفاظت از آنها را بر عهده دارد.

همچنین باغ گیاه شناسی به عنوان ذخیره ژنتیكی گیاهان در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می گیرد. با بهره گیری از روش های مختلف علمی، امكان شناخت گونه‌های گیاهی كشور فراهم گشته و محدوده پراكنش آنها تعیین می‌گردد. تحقیق در زمینه روش های تكثیر و پرورش گونه‌های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است كه در باغ های گیاهشناسی به آن پرداخته می شود.

باغ موزه گیاه شناسی (باغ ملی ایران)

باغ گیاه شناسی ملی ایران شامل ۳۰۰۰ گونه از انواع گیاهان درختچه‌ای، بوته‌ای و درختی است. این موزه زنده از رویشگاه‌های گوناگون ایران نظیر کوهستانی البرز و زاگرس ، جنگلی خزری و  بیابان ها و همچنین رویشگاه های مهم جهان نظیر اروپا، آمریكا، آسیا (هیمالیا، چین و ژاپن) تشکیل شده است. علاوه بر آن در این باغ قطعات تخصصی نظیر گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، گیاهان پیاز دار ایران و باغ میوه ایرانی و  همچنین قطعات آموزشی – نمایشی شامل باغ های سنگی و صخره‌ای، باغ های نمایشی، آبشار ها و دریاچه‌ها وجود دارد.

باغ موزه گیاه شناسی (باغ ملی ایران)

در باغ گیاه شناسی ملی ایران یک هرباریوم بزرگ یا گنجینه گیاهان، متشکل از نمونه های گیاهان خشک شده جهت پژوهشگران گیاه‌شناسی طبقه بندی و نگهداری می‌شود. این مجموعه در حقیقت، موزه نباتات خشك است كه در حال حاضر با داشتن 247 هزار نمونه گیاهی یكی از معتبرترین هرباریوم های منطقه خاورمیانه و بزرگ ترین و مجهزترین آنها در كشور است. علاوه براین ،تعداد زیادی نمونه گیاهی از سایر كشورهای دنیا از طریق مبادله در باغ هرباریوم ملی ایران نگهداری می شود.

باغ موزه گیاه شناسی (باغ ملی ایران)

باغ گیاه شناسی ملی ایران شامل بخش های مختلف 1-باغ صخره ای 2-گیاهان دارویی 3-پوشش گیاهی قاره آمریکا 4-آربراتوم 5-باغ سیستماتیک 6-ناحیه ایران و تورانی 7-ناحیه زاگرس 8-ناحیه البرز 8-رویشگاه هیمالیا 9-حوزه خزر 10-قطعات نمایشی 11- رویشگاه آذربایجان و قفقاز 12-پوشش گیاهی قاره اروپا 13-باغ چین و ژاپن 14-جنگل تفریحی 15-فضای سبز محوطه اداری 16-گلخانه ها و نهالستان 17-باغ میوه 18-نهالستان می باشد.

باغ موزه گیاه شناسی (باغ ملی ایران)

برای آشنایی بیشتر با بخش ها و گونه های مختلف موجود در باغ گیاهشناسی ملی ایران به سایت موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور به آدرس اینترنتی زیر مراجعه نمایید.

باغ گیاهشناسی ملی ایران روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح الی 15 بعد از ظهر پذیرای شما علاقمندان می باشد.

هزینه بلیط مجموعه برای عموم مردم 15000 تومان و برای دانش آموزان با 90 درصد تخفیف، دانشجویان و کارشناسان 80 درصد و کارمندان دولت با 50 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

آدرس مجموعه: اتوبان تهران _ کرج، خروجی پیکانشهر، آزادشهر، بیست متری سرو آزاد، بلوار باغ گیاهشناسی ملی ایران. تلفن تماس:  02144580282-5

مسیرهای دسترسی به باغ گیاهشناسی ملی ایران از طریق مترو، ایستگاه متروی ایران خودرو و ایستگاه متروی وردآورد می باشد.

لازم به ذکر است بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران نیاز به اخذ مجوز از موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور دارد که باید با هماهنگی قبلی تهیه شود.

برای هماهنگی می توانید با شماره تلفن: 44580297 روابط عمومی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور تماس حاصل نمایید و جهت برنامه ریزی با آدرس project@tebyan.com مکاتبه نمایید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: فاطمه گودرزی