تبیان، دستیار زندگی
در این بخش می خواهیم طریقه رسم پل سنگین را به شما آموزش در این طرح با استفاده از مفاهیم line، array و همچنین رسم کمان و trim می خواهیم رسم طرح زیر را آموزش دهیم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقشه کشی سازه های ماکارونی (5)

دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مهارت نقشه کشی سازه های ماکارونی است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

بخش پنجم: نقشه کشی سازه سنگین (چند نمونه نقشه سازه سنگین)

در این بخش می خواهیم طریقه رسم پل سنگین را به شما آموزش دهیم. در این طرح با استفاده از مفاهیم line، array و همچنین رسم کمان و trim می خواهیم رسم طرح زیر را آموزش دهیم.

ابتدا باید ذکر کنیم که همان طور که در بخش قبل (رسم سازه سبک) گفتیم برای طراحی یک طرح اولاً باید با قوانین و دوماً با تحلیل سازه و علوم مربوط به آن سازه را طراحی کنیم طرح زیر یکی از معروف ترین طرح های پل سنگین می باشد.

عموماً برای سازه های سنگین طول دهانه بین 100 تا 110 می باشد که در طرحی که ما این جا برای شما آورده ایم طول دهانه 100 انتخاب شده است.

مرحله به مرحله رسم را آغاز می کنیم.

1- ابتدا به وسیله دستور line خط به طول 50 رسم می کنیم مطابق شکل زیر:

نقشه کشی سازه های ماکارونی(5)

2- در این مرحله دستور Array را فعال می کنیم و همان طور که در بخش های قبلی گفته شد به این صورت عمل می کنیم:

آیکن Array را فعال می کنیم سپس گزینه polar Array را انتخاب می کنیم آیکن select object را کلیک می کنیم سپس خطی را که ترسیم کرده بودیم انتخاب می کنیم دکمه ی Enter را فشار می دهیم. اکنون باید مرکز دوران را انتخاب کنیم که مطابق شکل قبل سمت چپ خط را به عنوان مرکز انتخاب می کنیم روی آیکن center point کلیک می کنیم و به وسیله ماوس انتهای چپ خط را انتخاب می کنیم اکنون با استفاده از سه روشی که گفته شده در بخش Array 40 شعاع را رسم می کنیم که در این جا ما روش total number and Angle to fill را انتخاب کرده ایم و زاویه را  180 و تعداد شعاع را 40 در نظر گرفته ایم پس با وارد کردن این اعداد مطابق شکل زیر طرح ما به صورت زیر در می آید:

نقشه کشی سازه های ماکارونی(5)
نقشه کشی سازه های ماکارونی(5)

در این قسمت باید کمان را ترسیم کنیم که در این طرح از روش رسم کمان به طریق 3 نقطه عمل می کنیم که یک نقطه یک طرف دهانه پل و نقطه دوم خط عمودی است که به اندازه ارتفاع سازه رسم شده و نقطه انتهایی در طرف دیگر دهانه است مطابق شکل زیر:

نقشه کشی سازه های ماکارونی(5)

حال شکل ما رسم شده است اما خط های قوس ما کمانی شکل اند، برای حل این مشکل مطابق شکل بین هر دو مفصل که کمان ها قرار گرفته اند خط صاف ترسیم می کنیم و انتهای کمان را حذف می کنیم.

نقشه کشی سازه های ماکارونی(5)

اما هنوز ترسیم تمام نشده است همان طور که می بینید شعاع ها از کمان بیرون زده اند برای حذف قسمت های اضافی که در شکل قبل می بینید از دستور trim استفاده می کنیم به این شکل که قسمت برنده را قوس معرفی می کنیم و قسمت های اضافی را اشیاء بریده شده البته این مرحله را نیز می توان قبل از تبدیل کمان ها به پل انجام داد. کار ترسیم سازه کامل شده است اما یک کار باقی مانده آن هم این است که خط عمودی کمکی را که برای رسم کمان استفاده کرده ایم حذف کنیم اکنون طرح سازه ما کامل است.

نقشه کشی سازه های ماکارونی(5)

و پس از انجام trim که در شکل بالا دیدید شکل و طرح نهایی به صورت زیر است:

نقشه کشی سازه های ماکارونی(5)

مطالب مرتبط:

نقشه کشی سازه های ماکارونی1

 نقشه کشی سازه های ماکارونی2

 نقشه کشی سازه های ماکارونی3

 نقشه کشی سازه های ماکارونی4

نقشه کشی سازه های ماکارونی 6

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: میثم رفیعی

تنظیم: فاطمه گودرزی