تبیان، دستیار زندگی
کمپرسورها از دستگاههای بسیار پر کار برد، چه در انجام پروژه های کوچک و چه در بخش صنعت می باشند.کمپرسور وسیله ای است که با دادن انرژی به یک گاز، فشار آن را بالا می برد. گاز فشرده شده پس از خارج شدن از کمپرسور، کاربردهای بسیار زیادی خواهد داشت که ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمپرسورها

کمپرسورها

کمپرسورها از دستگاه های بسیار پرکاربرد، چه در انجام پروژه های کوچک و چه در بخش صنعت می باشند.

کمپرسور وسیله ای است که با دادن انرژی به یک گاز، فشار آن را بالا می برد. گاز فشرده شده پس از خارج شدن از کمپرسور، کاربردهای بسیار زیادی خواهد داشت که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

کمپرسورها به دو دسته کلی دورانی و جابجایی مثبت تقسیم می شوند.

در کمپرسورهای دورانی، جریان گاز به صورت پیوسته بر قرار می باشد و در هیچ بازه زمانی محبوس نمی شود. در کمپرسورهای جابجایی مثبت جریان گاز به صورت پیوسته برقرار نبوده و وارد یک سیلندر می شود،

کمپرسورها

سپس پیستون آن را فشرده نموده و خارج می کند و هوای جدید وارد پیستون می شود و این روند ادامه می یابد.

کمپرسورها

کمپرسورهای جابجایی مثبت قادرند افزایش فشار بسیار بالاتری به جریان سیال بدهند ولی کمپرسورهای دورانی قابلیت فشرده سازی دبی بیشتری از هوا را دارند:

کمپرسورها

از معروف ترین کمپرسورهای دورانی می توان به کمپرسور موتور جت اشاره نمود.

کمپرسورها

کمپرسورهای جابجایی مثبت نیز با توجه به اینکه فشار بالایی تولید می کنند در جاهایی مانند یخچال ها، کمپرسورهای موجود در مغازه های لاستیک فروشی، تولید هوای فشرده برای کارخانجات و... به کار می روند.

کمپرسورها
کمپرسورها     کمپرسورها

در صورتی که برای ساخت پروژه ای به هوای فشرده نیاز دارید، اگر دبی مورد نیاز شما پایین باشد می توانید از کمپرسورهای کوچک مخصوص خودروها استفاده نمایید:

کمپرسورها

این کمپرسورها از نوع جابجایی مثبت می باشند و قادرند فشار هوا را تا چند اتمسفر بالا ببرند که فشار بسیار زیادی است، ولی دبی هوای خروجی از این کمپرسورها سیار پایین می باشد.

در صورتی که به فشار بالاتری نیاز داشته باشید می توانید کمپرسورهای بزرگ تر مخصوص رنگ رزی و فروشگاه های پنچرگیری استفاده نمایید. این کمپرسورها نیز از نوع جابجایی مثبت می باشند ولی هوای خروجی از آن ها در مقایسه با کمپرسورهای کوچک داخل خود رو فشار کمتر و دبی بیشتری دارد.

کمپرسورها

برای تهیه کمپرسور باید به فروشگاه های ابزار فروشی مراجعه نمایید. در تهران مرکز فروش ابزار اطراف میدان حسن آباد می باشد که در شکل زیر نمایش داده شده است.

کمپرسورها

گروه مرکزیادگیری سایت تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم : نسرین صادقی