تبیان، دستیار زندگی
۶۰ لیتر سهمیه بنزین مردادماه ساعت ۲۴ دیشب در کارت های سوخت شارژ شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام خودروها در مرداد بنزین نمی گیرند


60 لیتر سهمیه بنزین مردادماه ساعت 24 دیشب در کارت‌های سوخت شارژ شد.

پس از اجرای گام دوم قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بنزین سهمیه ای به قیمت هر لیتر 700 تومان و بنزین آزاد به قیمت 1000 تومان در هر لیتر به فروش می رسد.

کارت سوخت،سهمیه بندی بنزین

با آغاز ماه مبارک رمضان مصرف بنزین در کشور کاهش یافت به طوری که هم اکنون میانگین مصرف به 64 تا 65 میلیون لیتر رسیده اما به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی انتظار می رود مصرف بنزین روند افزایشی داشته باشد.

مصطفی کشکولی اعلام کرده است میانگین مصرف بنزین در بهار سال جاری نزدیک به 69 میلیون لیتر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 درصد رشد داشته است اما با آغاز فصل تابستان مصادف با آغاز ماه مبارک رمضان میانگین مصرف بنزین بین 62 تا 66 میلیون لیتر بوده است که با اتمام ماه رمضان و آغاز سفرهای تابستانی به نظر می رسد مصرف بنزین به بیش از 72 میلیون لیتر نیز برسد اما با این حال انتظار می رود میانگین مصرف بنزین در سال جاری حدود 71 میلیون لیتر برسد.

همچنین در مورد ذخیره بنزین 400 تومانی باقیمانده در کارت های هوشمند سوخت نیز باید تاکید کرد با گذشت حدود سه ماه از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها مصرف بنزین 400 تومانی روندی رو به کاهش داشته است به طوری که ذخایر این بنزین که از فاز اول قانون هدفمندی در کارتها باقی مانده است از 2.7 میلیارد لیتر در اردیبهشت ماه سال جاری به کمتر از 1.3 میلیارد لیتر رسیده است.

از این میزان یک میلیارد و 100 میلیون لیتر بنزین در کارت‌های سوخت خودروهای سواری و 200 میلیون لیتر نیز در کارت سوخت موتور سیکلت های وجود دارد.

براین اساس به نظر می رسد با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان و آغاز سفرهای تابستانی مردم مصرف بنزین 400 تومانی نیز جهش یابد.

جزئیات واریز دومین سهمیه بنزین تابستان

60 لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای خودروهای شخصی با قیمت 700 تومان تا ساعت 24 دیشب سه شنبه 31 تیر ماه در کارت های هوشمند سوخت خودروها واریز شد.

علاوه بر این، در دومین ماه فصل تابستان سال جاری 300 لیتر سهمیه بنزین آزاد با نرخ 1000 تومان در کارت‌های سوخت خودروها واریز می‌شود که با پایان یافتن سهمیه 700 تومانی قابل استفاده خواهد بود.

در مورد ذخیره بنزین 400 تومانی باقیمانده در کارت های هوشمند سوخت نیز باید تاکید کرد با گذشت حدود سه ماه از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها مصرف بنزین 400 تومانی روندی رو به کاهش داشته است به طوری که ذخایر این بنزین که از فاز اول قانون هدفمندی در کارتها باقی مانده است از 2.7 میلیارد لیتر در اردیبهشت ماه سال جاری به کمتر از 1.3 میلیارد لیتر رسیده است

همچنین سهمیه 700 تومانی واریز شده به کارت‌های هوشمند سوخت هم در حالی از دیشب قابل برداشت است که ذخیره بنزین 400 تومانی کارت‌های هوشمند سوخت خودروهای شخصی به پایان رسیده باشد.

با این وجود مردم می توانند با استفاده از کارت جایگاه‌داران، بنزین را با قیمت 1000 تومانی از پمپ بنزین‌های سراسر کشور خریداری کنند.

پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، گازوئیل یارانه ای هر لیتر 250 تومان، بنزین سهمیه‌ای هر لیتر 700 تومان، بنزین آزاد هر لیتر 1000 تومان، بنزین سوپر سهمیه‌ای هر لیتر800 تومان، بنزین سوپر آزاد هر لیتر 1100 تومان و قیمت بنزین تحویلی به خودروهای دولتی هر لیتر 1000 تومان در جایگاه‌ها عرضه می‌شود.

شرکت ملی پالایش و پخش نفتی هم اخیرا اعلام کرده است: سهمیه‌های 400 تومانی باقیمانده در کارت های سوخت خودروهای سواری شخصی و موتورسیکلت ها کماکان معتبر بوده است و دارندگان کارت‌های سوخت می توانند این سهمیه‌ها را با همان نرخ 400 تومانی قبلی از جایگاه‌ها دریافت کنند.

علاوه بر این آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد در طول سه ماه نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ذخیره بنزین 400 تومانی کارت‌های هوشمند سوخت به نصف کاهش یافته به طوری‌که هم اکنون حدود 1.2 میلیارد لیتر بنزین 400 تومانی در کارت‌ها ذخیره مانده است.

بنزین

کدام خودروها سهمیه بنزین نمی‌گیرند؟

دومین سهمیه بنزین تابستانی در حالی دیشب به کارت‌های سوخت واریز شد که با ابلاغ سیاست‌های جدید دولت به ستاد سوخت ابطال کارت هوشمند بنزین خودروهای شخصی و عمومی آغاز شده است.

آخرین گزارش رسمی ستاد سوخت حاکی از آن است که از زمستان سال گذشته تاکنون کارت هوشمند بنزین بیش از 6 میلیون خودروی عمومی، شخصی و موتورسیکلت ابطال و یا سهمیه‌های ویژه به سهمیه عادی تقلیل یافته است.

بر این اساس، دیشب سهمیه بنزین به خودروهای شخصی با عمر بالای 25 سال و موتورسیکلت‌های با عمر بیش از 10 سال اختصاص نمی‌یابد، علاوه بر این سهمیه بنزین خودروهای شخصی فاقد پلاك و هویت هم واریز نشد.این در حالی است که سهمیه ویژه بنزین حدود 100 هزار خودروی موسسات اتومبیل كرایه و آژانس‌ها، 26 هزار دستگاه خودروی آموزشگاه‌های رانندگی و وانت بارهایی که در خدمت ناوگان حمل و نقل عمومی نیستند، واریز نخواهد شد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: مهر، فارس، تسنیم، ایسنا

مقالات مرتبط :

نگاهی به قیمت بنزین در کشورها

سهمیه بنزین زیاد می شود؟

دولت روحانی باید بنزین را گران کند!