تبیان، دستیار زندگی
هود(ع)نام پیامبرى است كه بر قبیله عاد مبعوث گردیده است. هود نام یازدهمین سوره قرآن مجید است كه در آن داستان قوم هود به صورت مشروح ذكر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی های سوره‌ی هود
 سوره‌ی هود

هود(ع)نام پیامبرى است كه بر قبیله عاد مبعوث گردیده است. هود نام یازدهمین سوره قرآن مجید است كه در آن داستان قوم هود به صورت مشروح ذكر شده است.قوم هود در اثر عدم قبول دعوت حضرت هود(ع) و سر آمدن مهلت الهى، دچارعذاب الهى شدند و از بین رفتند. این سوره مكى است و 123 آیه دارد.

هود چهل و نهمین سوره ای است که بر پیامبر(ص) نازل شد و بعضی از مفسران زمان نزول این سوره را در اواخر سال هایی می دانند که پیامبر ص در مکه به سر می بردند، یعنی بعد از مرگ ابوطالب و خدیجه و طبیعتاً در یکی از سخت ترین دوران های زندگی پیامبر ص که فشار دشمن و تبلیغات خشن و زهرآگینش بیش از هر زمان دیگر احساس می شد. به همین خاطر در ابتدای این سوره تعبیراتی که جنبه ی دلداری و تسلی نسبت به پیامبر ص و مومنان دارد دیده می شود. قسمت عمده آیات سوره را سرگذشت پیامبران پیشین مخصوصاً نوح که با وجود نفرات کم بر دشمنان پیروز شد تشکیل می دهد. بیان این سرگذشت ها هم وسیله آرامش خاطر برای پیامبر ص و مومنان در برابر آن انبوه دشمنان بوده و هم درس عبرتی برای مخالفان نیرومندشان.

فضیلت سوره

معلم بزرگ انسانها حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه وآله) فرموده‌اند: هركس سوره هود را تلاوت نماید، خداوند درروز قیامت به تعداد كسانی كه هود را تصدیق ویا تكذیب كرده‌اند به او پاداش عطا می‌فرماید. وی در مقام شهداء قرار می‌گیرد: و به حسابش آسان رسیدگی می‌شود.( تفسیر جامع ج3 ص 248)

پنجمین اختر آسمان ولایت، امام محمدباقر علیه السلام فرمودند: كسی كه سوره هود را در هر جمعه بخواند، حق تعالی او را در قیامت در زمره پیغمبران مبعوث می‌گرداند ودر قیامت گناهی از او ظاهر نخواهد شد.( بحارالنوار 92/278 – 279 باب 36 / روایت 1و2 به نقل از ثواب الاعمال وتفسیر عیلشی)

روزی پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم به حضرت علی علیه السلام فرمود: من از خداوند خواسته‌ام كه تو را وزیر،‌ خلیفه و جانشین من قرار دهد. خداوند این خواسته‌ام را اجابت فرمود و وحی نمود كه من علی علیه السلام را خلیفه و وصی تو نمودم. هنگامی‌كه این سخن به گوش بعضی از مخالفان رسید از روی عداوت ودشمنی گفتند:‌ به خدا سوگند، مقداری خرما در این مشك خشكیده از آنچه محمد از خدای خود خواسته بهتر است. چرا از خداوند نخواست فرشته‌ای برای یاری او بر دشمنان بفرستد ویا گنجی كه او را از فقر نجات دهد؟ (تفسیر نمونه وتفسیر جامع شان نزول آیه 12 سوره هود)

در این هنگام آیه‌ی دوازدهم سوره ی هود بر رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم  نازل شد.

 ((فَلَعَلَّكَ تَارِكٌ بَعْضَ مَا یُوحَى إِلَیْكَ وَضَآئِقٌ بِهِ صَدْرُكَ أَن یَقُولُواْ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَیْهِ كَنزٌ أَوْ جَاء مَعَهُ مَلَكٌ إِنَّمَا أَنتَ نَذِیرٌ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ وَكِیلٌ))

پس شاید تو به خاطر آن كه می‌گویند: چرا بر او گنجی نازل نشده ویافرشته‌ای همراه اونیامده، برخی از آن چه را كه به سویت وحی می‌شود رها كنی وسینه‌ات از ابلاغ آن تنگ شود! جزاین نیست كه تو بیم دهنده‌ای هستی وخدا بر همه چیز ناظر ونگهبان است»

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:

دارالقران

بیتوته

تنسیر نمونه

مطالب مرتبط:

رفتار خوب در عین مخالفت

کلمه رستگاری

دلیل روشن و حجت آشکار

انگشتر امام علی(ع)

هر كس هم وزن ذره‏اى كار خیر انجام دهد آن را مى‏بیند!

واى بر هر بدگوى عیبجویى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.